Twoje Ciało i Uroda

Zbawienny wpływ dwóch kółek

Dla osób, które walczą z otyłością rower może okazać się doskonałym sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów. Przy spokojniej jeździe w ciągu godziny rowerzysta spala nawet 300 kcal. Fot Internet

Pierwsze oznaki wiosny nieśmiało zwiastują cieplejsze półrocze. To dobry moment na odkurzenie, stojącego w garażu lub piwnicy  roweru. Liczba entuzjastów jednośladów rośnie w Polsce z roku na rok – coraz więcej osób dostrzega pozytywny wpływ tej formy aktywności na nasze zdrowie i samopoczucie.

Polska rzeczywistość różni się od duńskiej, czy holenderskiej – infrastruktura rowerowa w wielu miejscach praktycznie nie istnieje, a  pogoda w okresie jesienno-zimowym  również nas nie rozpieszcza. Mimo to grupa entuzjastów rowerów w naszym kraju rośnie. Gminy wiejskie coraz częściej znakują atrakcyjne szlaki rowerowe, a w miastach wzrasta (niestety powoli) długość ścieżek rowerowych. Proces ten nietrudno zrozumieć – mimo tego, iż rower znany jest ludzkości już od 200 lat, to wciąż ma nam wiele do zaoferowania.

Dlaczego warto?

W czasie jazdy na rowerze wzrasta ciśnienie krwi – nasze serce musi dostarczać więcej substancji odżywczych i tlenu do komórek mięśni. W rezultacie wycieczki rowerowe wzmacniają mięsień serca, zwiększając jego wytrzymałość i niezawodność. Spada ryzyko zachorowań na choroby układu krążenia. Również nasze płuca muszą się trochę napracować – poprawia się wymiana gazowa i rośnie siła i elastyczność mięśni oddechowych.

Dla osób, które walczą z otyłością rower może okazać się doskonałym sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów. Przy spokojniej jeździe w ciągu godziny rowerzysta spala nawet 300 kcal. Co więcej układ kostno szkieletowy nie jest obciążony tak bardzo jak w przypadku biegu, czy ćwiczeń na siłowni. Wystarczy kilka razy w tygodniu udać się na niezobowiązującą przejażdżkę po okolicy, by uzyskać pierwsze efekty.

W trakcie jazdy na rowerze ćwiczymy oczywiście mięśnie nóg. Jednak  w pewnym stopniu angażujemy również mięśnie pośladków, plecy, ręce i mięśnie obręczy barkowej.  Tym samym rower pomaga modelować sylwetkę.
Poprawa wyglądu, wydolności układu krążenia i oddechowego, a także wzmocnienie układu mięśniowego, znajduje swoje odbicie w nastroju. Aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu pozwala zapomnieć o problemach i odreagować stres.

Przeciwwskazania

Rower to propozycja dla osób w różnym wieku i o różnym poziomie kondycji – często nawet pacjenci po zawale, mobilizowani są do rekreacyjnej jazdy na rowerze. Jednak jeśli odczuwacie bóle pleców, lub też macie stwierdzone schorzenia kręgosłupa to warto zasięgnąć rady lekarza, który oceni czy jazda na rowerze nie pogłębi wady. Również osoby po urazach stawów kolanowych i skokowych powinny wystrzegać się forsownej jazdy na rowerze.

Jaki rower wybrać?

Wystarczy krótka wizyta w sklepie sportowym, by zorientować się, że rower rowerowi nie jest równy. Warto więc zadać sobie pytanie w jakim celu kupujemy rower i dobrać odpowiednią konstrukcję.

Rower miejski (tzw. Holender) to wygodny rower o klasycznym kształcie ramy, który Polakom może kojarzyć się z popularnymi niegdyś „składakami”. Nieodzwonym elementem roweru miejskiego są błotniki i jeden lub dwa koszyki. Tego typu konstrukcja świetnie spisze się na krótkich trasach, w czasie dojazdu do pracy, czy na pobliski targ.

Rower trekkingowy to jedna z najbardziej uniwersalnych konstrukcji. W zależności od zastosowanego wyposażenia rower ten może spełniać rolę wygodnego środka transportu, czy też roweru rekreacyjnego, który spisze się zarówno na twardych asfaltowych alejkach jak i w lesie. Amatorzy turystyki rowerowej wyposażają rowery trekkingowe w wytrzymałe bagażniki i sakwy. Tak przygotowany rower staje się dzielnym kompanem wielodniowych podróży.


Rower szosowy to odpowiednik samochodu sportowego. Geometria jego ramy, a także osprzęt, kształt i rodzaj bieżnika predysponują go do szybkiej jazdy po równej nawierzchni.  Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które są zainteresowane rozpoczęciem regularnego treningu rowerowego.


Rower górski święci triumfy już od ponad 30 lat. W zależności od sposobu zawieszenia, geometrii ramy i charakteru amortyzacji konstrukcja ta może służyć do rekreacyjnych wypadów za miasto jak i też do uprawiania profesjonalnego sportu.  Inaczej wygląd konstrukcja roweru zjazdowego (downhill, czy dirt jump) a inaczej roweru XC (cross country). Ten pierwszy służy do możliwe szybkiego zjazdu z góry po przygotowanym szlaku, ten drugi pozwala na poruszanie się na urozmaiconym terenie (zjazdy i podjazdy, przeprawy przez przeszkody wodne, zmienny charakter podłoża).


BMX
to część kultury ulicznej. Rower wykorzystywany jest do wykonywania efektownych trików w parkach rowerowych, na rampach lub też w przestrzeni miejskiej. Jego użytkownicy często modyfikują konstrukcję roweru, dostosowując ją do swoich indywidualnych potrzeb.

Zacznij od rozgrzewki i ...

Nawet krótka wyprawa rowerowa może stać się przyczyną kontuzji. Warto więc przed zajęciem miejsca na siodełku wykonać kilka skłonów i wymachów. Później wystarczy wsiąść na rower i pedałować ile sił w nogach!

Znajdź artykuł

Szukaj