Zdrowe Dzieciaki

Witaminy w ciąży

Codzienny jadłospis kobiety w ciąży powinien zawierać odpowiednie ilości witamin i składników mineralnych. Fot. Internet

Każda przyszła mama pragnie, aby jej dziecko urodziło się silne i zdrowe, dlatego tak bardzo ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta kobiety ciężarnej, która nie tylko zapewni prawidłowy rozwój dziecku,  ale i pozwoli utrzymać prawidłowy stan zdrowia matki.


Codzienny jadłospis kobiety w ciąży powinien zawierać odpowiednie ilości witamin i składników mineralnych. Zarówno niedobór jak i nadmiar tych składników niekorzystnie wpływa na zdrowie mamy i jej dziecka.
Prawidłowo zbilansowana dieta powinna dostarczyć  kobiecie ciężarnej  wszystkich niezbędnych witamin i składników odżywczych. Większość ekspertów uważa, że dzienne spożycie pół kilograma owoców i pół kilograma warzyw gwarantuje przyszłej mamie i dziecku dostarczenie niezbędnych witamin i soli mineralnych. Niestety, taką właściwą dietę stosuje niewiele kobiet.
Ważną witaminą dla kobiet w ciąży jest witamina B9 , czyli kwas foliowy. Ten cenny kwas w dawce 0,4 mg/dobę powinna zażywać każda kobieta czy młoda dziewczyna, która rozpoczęła życie płciowe oraz każda przyszła mama do końca trzeciego miesiąca ciąży. Profilaktyczne przyjmowanie tej witaminy jest bardzo ważne, ponieważ ponad połowa ciąż w Polsce okazuje się nieplanowana, a o fakcie zostania matką wiele kobiet dowiaduje się w drugim lub trzecim miesiącu.    


Suplementacja diety kwasem foliowym przed ciążą i w pierwszych jej tygodniach minimalizuje ryzyko powstania u płodu wad cewy nerwowej tj. bezmózgowia i rozszczepu kręgosłupa, powstających w pierwszych 4 tygodniach rozwoju zarodka. Przyszła mama powinna, oprócz tabletek z kwasem foliowym, w swojej diecie umieścić produkty będące źródłem tej witaminy, np. bób, brokuły, szpinak.


Przyjmowanie dodatkowych witamin i składników mineralnych w formie tabletek nie jest wskazane w pierwszych miesiącach ciąży. Niebezpieczne może okazać się przyjmowanie nadmiernej ilości witamin, szczególnie witaminy A i witaminy D. W ciąży nie należy przekraczać dawki 10 000 j.m. wit. A ( zalecana dawka 4 000 j.m.), ze względu na jej działanie teratogenne, czyli uszkadzające płód. Bezpieczniejszą formą witaminy A jest beta-karoten, który nie ma takiego działania.


Na niedobory witaminowe w ciąży szczególnie narażone są kobiety przed 16. rokiem życia, w ciąży mnogiej, cierpiące na uporczywe wymioty, palące papierosy, spożywające alkohol.


Każda kobieta oczekująca dziecka powinna w szczególny sposób zadbać o swoją dietę, wzbogacić ją w warzywa i owoce, będące naturalnym źródłem witamin. Wielowitaminowe preparaty gotowe powinny być stosowane „z głową” i po konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę.

Znajdź artykuł

Szukaj