mgr fizjoterapii Katarzyna 呕ak

B贸le kr臋gos艂upa 鈥 jak sobie pom贸c?

B贸le kr臋gos艂upa 鈥 jak sobie pom贸c?

Dolegliwo艣ci b贸lowe kr臋gos艂upa dotykaj膮ce poszczeg贸lnych odcink贸w (szyjnego, piersiowego, l臋d藕wiowego) i promieniuj膮ce do ko艅czyn g贸rnych czy te偶 dolnych s膮 jedn膮 z najcz臋stszych problem贸w w obr臋bie narz膮du ruchu. B贸le kr臋gos艂upa mog膮 dotyczy膰 os贸b w ka偶dym wieku. U m艂odych ludzi s膮 najcz臋艣ciej wynikiem braku ruchu, nieprawid艂owo obci膮偶onym uk艂adem mi臋艣niowym, wad膮 postawy, stresem, nadwag膮 czy te偶 u偶ywkami.
U doros艂ych i starszych do wy偶ej wymienionych czynnik贸w dodatkowo do艂膮cza si臋 proces starzenia si臋 tkanek. Przyczyn膮 takiego stanu rzeczy jest najcz臋艣ciej dzia艂anie si艂 przewy偶szaj膮cych wytrzyma艂o艣膰 element贸w kr臋gos艂upa, czego skutkiem jest ich przeci膮偶enie. W艣r贸d innych przyczyn dolegliwo艣ci b贸lowych mo偶emy wyr贸偶ni膰: chorob臋 przeci膮偶eniow膮 kr臋gos艂upa, choroby zapalne, metaboliczne, nowotwory, choroby narz膮d贸w wewn臋trznych czy te偶 uraz. Wszystkie te schorzenia wymagaj膮 diagnozy i leczenia specjalistycznego.
U os贸b z nawracaj膮cymi i przewlek艂ymi b贸lami przeci膮偶eniowymi kr臋gos艂upa istotne staj膮 si臋 odpowiednie zachowania w czynno艣ciach 偶ycia codziennego, wsparte przez odpowiednio dobrane 膰wiczenia. Mo偶na przez nie zapobiec nawrotowi b贸lu, a u os贸b z ci臋偶kimi chorobami plec贸w zmniejszy膰 dolegliwo艣ci, poprawiaj膮c tym samym jako艣膰 ich 偶ycia.

Oto kilka rad jak w艂a艣ciwie przyjmowa膰 postaw臋 cia艂a w czasie codziennych czynno艣ci, by zapobiec b贸lom kr臋gos艂upa i ich nawrotom.

Wypoczynek

Na pocz膮tku warto zwr贸ci膰 uwag臋 na pozycj臋, w kt贸rej odpoczywamy. Wskazane jest, by wysoko艣膰 艂贸偶ka si臋ga艂a do po艂owy ud, za艣 materac nie powinien by膰 zbyt mi臋kki. Le偶膮c na plecach warto zadba膰 o pod艂o偶enie ma艂ej poduszki pod g艂ow臋, podobnie gdy le偶ymy na boku. W takiej pozycji wysoko艣膰 poduszki powinna by膰 taka, jaka jest odleg艂o艣膰 pomi臋dzy uchem, a materacem, co umo偶liwi 鈥瀙roste鈥, r贸wnolegle do materaca, ustawienie kr臋gos艂upa. Wstaj膮c z 艂贸偶ka nale偶y pocz膮tkowo po艂o偶y膰 si臋 na boku, a nast臋pnie opu艣ci膰 nogi poza 艂贸偶ko i podpieraj膮c si臋 r臋koma przej艣膰 do siadu. Zapobiegnie to nadmiernej pracy mi臋sni odcinka l臋d藕wiowego kr臋gos艂upa.

Praca, szko艂a

Du偶o czasu sp臋dzamy w szkole czy te偶 pracy, gdzie przyjmujemy pozycj臋 siedz膮c膮. D艂ugotrwa艂e siedzenie nadwer臋偶a kr臋gos艂up, dlatego dobierzmy krzes艂o tak, by posiada艂o podparcie odcinka piersiowo-l臋d藕wiowego. Jego rozmiar nale偶y dostosowa膰 do wzrostu (kolana i biodra zgi臋te do k膮ta 90 stopni ze stopami ustawionymi swobodnie na pod艂o偶u). Pomimo tego, i偶 ta pozycja zapewnia stabilno艣膰 kr臋gos艂upa warto w trakcie pracy, co jaki艣 czas zmieni膰 pozycje czy te偶 鈥瀙rzeci膮gn膮膰鈥 si臋. Uruchomi to mi臋艣nie plec贸w i pobudzi kr膮偶enie.

Czynno艣ci dnia codziennego

W przypadku prac domowych, kt贸re wymagaj膮 stania (np. zmywanie czy tez prasowanie) pami臋tamy, by w miar臋 mo偶liwo艣ci wysoko艣膰 blatu by艂a dostosowana do naszego wzrostu, za艣 jedna z ko艅czyn dolnych by艂a ugi臋ta i oparta na podn贸偶ku. Co jaki艣 czas zmieniajmy nog臋, na kt贸rej stoimy, co uchroni kr臋gos艂up przed przeci膮偶eniem. Podczas zakup贸w tak偶e powinni艣my dba膰 o dobro naszego kr臋gos艂upa. Mo偶emy to uczyni膰 u偶ywaj膮c w贸zka zamiast koszyka. Pchaj膮c go przed sob膮 sprawiamy, 偶e ci臋偶ar zakup贸w rozk艂ada si臋 na ca艂e cia艂o jednakowo. Gdy si臋gamy po produkty z niskich p贸艂ek zamiast pochylenia i skr臋cenia tu艂owia zegnijmy ko艅czyny dolne, unikniemy ruch贸w niebezpiecznych dla struktur kr臋gos艂upa. Starajmy si臋 nosi膰 zakupy w obu d艂oniach, dobieraj膮c obci膮偶enie tak, by by艂o jednakowe.

Wszystkie zamieszczone wy偶ej wskaz贸wki maj膮 na celu ochron臋 kr臋gos艂upa przed niefizjologicznymi obci膮偶eniami. Jednak, aby cieszy膰 si臋 鈥瀦drowym鈥, niebolesnym kr臋gos艂upem powinni艣my tak偶e zadba膰 o jego sprawno艣膰. Systematyczne 膰wiczenia wzmacniaj膮ce mi臋艣nie plec贸w oraz utrzymanie w艂a艣ciwej gibko艣ci kr臋gos艂upa umo偶liwi膮 nam uzyskanie tego celu. Pami臋tajmy, 偶e dbaj膮c o kr臋gos艂up teraz unikniemy b贸lu w przysz艂o艣ci.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00