mgr farmacji Katarzyna Giblewska

Dwa ma艂e wielkie pierwiastki, czyli magnez i potas

Magnez to pierwiastek niezb臋dny do dzia艂ania kilkudziesi臋ciu enzym贸w i aktywacji witaminy B1. Uczestniczy w syntezie i stabilizacji DNA i RNA, dzia艂a na tkank臋 nerwow膮 oraz mi臋艣niow膮. Wp艂ywa r贸wnie偶 na prawid艂ow膮 prac臋 serca.
Magnez poprawia wch艂anianie potasu oraz chroni kom贸rki mi臋艣nia sercowego i kom贸rki nerwowe przed dzia艂aniem substancji toksycznych. Ma on tak偶e wp艂yw na skurcz i rozkurcz naczy艅 krwiono艣nych.
Niedob贸r Magnezu w organizmie cz艂owieka mo偶e powodowa膰:

  • nadci艣nienie
  • arytmi臋
  • zahamowanie wzrostu
  • problemy z pami臋ci膮 i koncentracj膮
  • p艂aczliwo艣膰, depresj臋
  • b贸le i zawroty g艂owy
  • drganie b膮d藕 dr臋twienie ko艅czyn
  • bezsenno艣膰
  • potliwo艣膰 nocn膮
  • wypadanie w艂os贸w i 艂amanie paznokci

Nadmiar Magnezu natomiast powoduje:

  • biegunki
  • obni偶one wch艂anianie wapnia
  • os艂abienie
  • niewydolno艣膰 oddechow膮
  • 殴r贸d艂a Magnezu to:
  • pieczywo
  • orzechy
  • soja
  • ry偶
  • fasola
  • owoce
  • kasze

Dowiedz si臋 wi臋cej o roli kwasu foliowego i 偶elaza w funkcjonowaniu naszego organizmu, klikaj膮c TUTAJ.

Potas z kolei jest najwa偶niejszym kationem p艂ynu wewn膮trzkom贸rkowego. Dzia艂a na gospodark臋 wodn膮 organizmu i utrzymuje prawid艂owy rytm serca. Wp艂ywa ponadto na w艂a艣ciwe ci艣nienie osmotyczne. Jest niezb臋dny do syntezy bia艂ek, oraz metabolizmu w臋glowodan贸w.
Niedob贸r potasu powoduje:

  • brak apetytu
  • zaparcia
  • spowolnione reakcje na bod藕ce
  • nieregularny rytm serca
  • os艂abienie organizmu
  • pobudzenie
  • niepok贸j i l臋k
  • wyd艂u偶ony czas gojenia ran
  • b贸le g艂owy i mi臋艣ni
  • uczucie suchej sk贸ry
  • bezsenno艣膰

Nadmiar potasu:

  • uczucie mrowienia
  • zaburzenia czucia i odczuwania
  • niemiarowo艣膰 pracy serca
  • b贸le ust i j臋zyka
  • 殴r贸d艂a
  • ro艣liny str膮czkowe
  • orzechy
  • owoce
  • warzywa, g艂贸wnie zielone
  • nabia艂
  • mi臋so, szczeg贸lnie dr贸b
  • soki
  • pestki s艂onecznika
  • kie艂ki rzodkiewki

Jak wa偶ne s膮 witaminy z grupy B w 偶yciu i funkcjonowaniu cz艂owieka? Kliknij TUTAJ.

Zapotrzebowanie na magnez u os贸b doros艂ych wynosi 300-400 mg na dob臋. Warto wspomnie膰 o wsp贸艂czesnym stylu 偶ycia, kt贸ry znacznie wp艂ywa na poziom magnezu w organizmie. Wiadomo, 偶e stres, palenie papieros贸w, picie alkoholu obni偶a zawarto艣膰 tego pierwiastka w tkankach i p艂ynach ustrojowych. Nale偶y r贸wnie偶 podkre艣li膰 silne dzia艂anie kawy i lek贸w diuretycznych (moczop臋dnych) wyp艂ukuj膮ce magnez, potas i inne cenne substancje rozpuszczalne w wodzie jak witaminy: C, grupa B itd. Podobnie jest w przypadku przewlek艂ego stosowania lek贸w przeczyszczaj膮cych nawet tych zio艂owych.

Jak膮 rol臋 odgrywaj膮 mikro- i makroelementy? Czym mo偶e grozi膰 ich niedob贸r? Kliknij TUTAJ.

W艣r贸d preparat贸w dost臋pnych w aptece najlepiej wch艂aniane s膮 zwi膮zki organiczne magnezu: cytryniany, mleczany, wodoroasparaginiany i chelaty. Warto wymieni膰 tutaj takie pozycje jak Magne B6, Maglek, Chela-Mag firmy Olimp, NeoMag, Filomag B6, czy te偶 zwyk艂y Aspargin, kt贸ry zawiera oba pierwiastki: magnez i potas.
Potas w po艂膮czeniu z magnezem korzystnie wp艂ywa na zdolno艣ci cz艂owieka do koncentracji i zapami臋tywania. Dlatego warto pami臋ta膰, 偶e w okresach wzmo偶onego wysi艂ku umys艂owego, kiedy musimy zapami臋ta膰 du偶e ilo艣ci informacji, powinni艣my wspom贸c organizm dostarczaj膮c mu pierwiastk贸w i substancji zwi臋kszaj膮cych zdolno艣ci m贸zgu do zapami臋tywania.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00