mgr fizjoterapii Katarzyna 呕ak

Jak ""zabra膰 si臋"" za odchudzanie?

Wiosna tu偶 tu偶鈥 Po 艣wi臋tach i Nowym Roku dzie艅 staje si臋 d艂u偶szy, a my z ut臋sknieniem wypatrujemy wiosny i cieplejszych dni. Gdy wszystko wok贸艂 zacznie kwitn膮膰 to i w nas zaczyna budzi膰 si臋 energia i ch臋膰 dzia艂ania. Jest to te偶 czas, kiedy cz臋艣ciej zerkamy w lustro i widzimy blad膮, ziemist膮 cer臋, suche i elektryzuj膮ce si臋 po noszeniu czapek w艂osy oraz kilka nabytych w zimie zb臋dnych kilogram贸w. Jednak o tej porze roku, jak w 偶adnym innym czasie, ch臋tniej i skuteczniej mamy szanse na efektywne odchudzanie.
Od czego zacz膮膰?
Najwa偶niejsze to znale藕膰 motywacj臋. Najcz臋艣ciej na pierwszy plan wysuwa si臋 ch臋膰 poprawienia swojej figury tak, by korzystnie wygl膮da膰 w l偶ejszym ubraniu. Jednak warto zauwa偶y膰, 偶e opr贸cz lepszego wygl膮du, pozbycie si臋 nadmiernych kilogram贸w pozwoli cieszy膰 si臋 lepszym zdrowiem. Zbyt du偶a masa cia艂a w postaci nadwagi czy oty艂o艣ci utrudnia codzienne 偶ycie. Nadmierna waga sprawia, 偶e czujemy si臋 oci臋偶ali, 艂atwo si臋 m臋czymy i cz臋sto brakuje nam tchu. Jest ona r贸wnie偶 przyczyn膮 wielu chor贸b. Najcz臋艣ciej pojawiaj膮cym si臋 schorzeniem u os贸b z oty艂o艣ci膮 jest cukrzyca typu II oraz nadci艣nienie t臋tnicze. Cz臋sto wyst臋puje r贸wnie偶 nadmierny poziom cholesterolu, mia偶d偶yca czy choroby serca 鈥 mi臋dzy innymi jego niewydolno艣膰. Uk艂ad ruchu, czyli ko艣ci i stawy s膮 zanadto obci膮偶one, co prowadzi do przeci膮偶e艅, zwyrodnie艅 staw贸w kr臋gos艂upa czy ko艅czyn dolnych. U os贸b z nadwag膮 cz臋艣ciej wyst臋puj膮 udary m贸zgu oraz nowotwory.
Od zamys艂u do dzia艂ania鈥
Je艣li ju偶 postanowimy walczy膰 ze zb臋dnymi kilogramami, to nale偶y przygotowa膰 plan dzia艂ania i sukcesywnie go realizowa膰.
POSI艁KI
Pierwsza i 鈥炁糴lazna鈥 zasada odchudzania to spo偶ywanie 4-5 posi艂k贸w dziennie, z kt贸rych 3 s膮 to posi艂ki g艂贸wne, a pozosta艂e to przek膮ski. Natomiast je艣li chodzi o dob贸r po偶ywienia - powinni艣my zacz膮膰 od tego, by wykluczy膰 z diety ci臋偶kie i po偶ywne posi艂ki, kt贸re tak ch臋tnie jemy zim膮. Zamiast t艂ustego mi臋sa jedzmy mi臋so chude oraz ryby, kt贸re w diecie s膮 bardzo dobrym pomys艂em, o ile nie sma偶ymy ich w panierce na t艂uszczu. Lepiej przygotowa膰 je piek膮c, gotuj膮c lub po prostu je艣膰 w臋dzone. Co ciekawe nie musimy unika膰 ryb t艂ustych, gdy偶 ten rodzaj t艂uszczu jest zdrowy i nie zaszkodzi figurze. Ziemniaki i kluski zast膮pmy wi臋ksz膮 porcj膮 warzyw. Unikajmy r贸wnie偶 bia艂ego pieczywa, a zamiast niego wprowad藕my chleb razowy. Dodatkowo wzboga膰my diet臋 w owoce, natomiast zamiast s艂odkich napoj贸w wybierajmy wod臋, herbatki zio艂owe ewentualnie nie s艂odzone 100% soki. Pami臋tajmy, by je艣膰 urozmaicone jedzenie, a posi艂ki w miar臋 mo偶liwo艣ci przygotowywa膰 samemu z nieprzetworzonych produkt贸w.
DIETA
Cz臋sto my艣l膮c o odchudzaniu i posi艂kach pojawia nam si臋 w g艂owie s艂owo dieta. Co jaki艣 czas na rynku ukazuj膮 si臋 nowe diety, kt贸re w cudowny spos贸b maj膮 nam pom贸c szybko i 艂atwo pozby膰 si臋 zb臋dnych kilogram贸w. Niekt贸re wy艂膮czaj膮 cz臋艣膰 pokarm贸w, inne bazuj膮 tylko na okre艣lonym typie jedzenia. Zalet膮 diet jest to, 偶e przy zastosowaniu wi臋kszo艣ci z nich uzyskuje si臋 spadek masy cia艂a. Niekt贸re z nich pomimo pewnych ogranicze艅 pokarmowych pokrywaj膮 zapotrzebowanie organizmu na niezb臋dne mu do prawid艂owego funkcjonowania substancje. Przy innych konieczna jest suplementacja. Kolejn膮 zalet膮 niekt贸rych diet jest to, 偶e cz臋sto podane s膮 przyk艂adowe dania, a w niekt贸rych nawet ca艂y jad艂ospis. Dzi臋ki czemu mo偶emy w do艣膰 艂atwy spos贸b planowa膰 i realizowa膰 przygotowanie potraw.
Jednak trzeba jasno zaznaczy膰, 偶e przy ka偶dej 鈥瀗apotkanej鈥 diecie wa偶nym elementem odchudzania jest wysi艂ek fizyczny. Ponad to, nie ka偶dy mo偶e skorzysta膰 z wybranej diety. Cz臋艣膰 z nich, szczeg贸lnie te, kt贸re bazuj膮 na okre艣lonym rodzaju pokarmu, nie s膮 zalecane dla os贸b z okre艣lonymi schorzeniami (np. cukrzycy czy chorob膮 wrzodow膮 偶o艂膮dka). No i niestety nie ka偶da dieta jest skuteczna, a je艣li nawet uda si臋 zrzuci膰 nieco kilogram贸w, po pewnym czasie wracaj膮 鈥 efekt 鈥瀓o-jo鈥.
Najbardziej rozs膮dna dieta polega na zmniejszeniu ilo艣ci zjadanych kalorii przy jednoczesnym urozmaiceniu posi艂k贸w. W jej sporz膮dzeniu pom贸c nam mo偶e dietetyk, kt贸ry po rozmowie dobierze nam odpowiednie menu.
AKTYWNO艢膯 I WYSI艁EK FIZYCZNY
Niezmiernie wa偶nym elementem odchudzania jest aktywno艣膰 fizyczna. Dzi臋ki niej nast臋puje przy艣pieszenie metabolizmu, poprawia si臋 przemiana materii, a my czujemy ze mamy wi臋cej energii i wigoru. Dzi臋ki w艂a艣ciwie dobranym 膰wiczeniom mo偶emy wymodelowa膰 swoj膮 figur臋 w upragniony spos贸b. Istotna jest regularno艣膰 wykonywania aktywno艣ci, najlepiej 4 razy w tygodniu. Powinni艣my w miar臋 mo偶liwo艣ci wykonywa膰 膰wiczenia rano i zawsze zaczyna膰 je od rozgrzewki. Jednak, gdy rano nie mamy wolnego czasu, trzeba pami臋ta膰, by 膰wiczenia zacz膮膰 nie wcze艣niej ni偶 3 godziny po posi艂ku. Je艣li nie wykonywali艣my 偶adnej aktywno艣ci fizycznej przez d艂u偶szy czas, zacznijmy od prostych 膰wicze艅 w 艂agodnym tempie, a wraz z zdobywaniem formy i kondycji zmieniajmy aktywno艣膰 na bardziej intensywn膮. Takie dzia艂anie zapobiegnie zniech臋ceniu i ustrze偶e nas przed kontuzjami. My艣l膮c o odchudzaniu wybierzmy tak膮 aktywno艣膰, kt贸r膮 lubimy. Mo偶e to by膰 spacer w szybkim tempie, p艂ywanie czy jazda na rowerze. Dzi臋ki temu 膰wiczenia stan膮 si臋 dla nas przyjemno艣ci膮, a nie koniecznym obowi膮zkiem.
Najwa偶niejsza zasada - cierpliwo艣膰
Pami臋tajmy o tym, 偶e nie zrzucimy zb臋dnych kilogram贸w w ci膮gu kilku dni czy miesi膮ca. Nawet, gdy efekty s膮 mniejsze ni偶 te, o kt贸rych marzyli艣my nie poddawajmy si臋. Cierpliwe, konsekwentne i systematyczne post臋powanie zapewni nam osi膮gni臋cie wspania艂ego efektu, kt贸rym b臋dziemy si臋 cieszy膰 ca艂膮 wiosn臋 i lato.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00