mgr zdrowia publicznego Marta 艁uczy艅ska

Narciarstwo 鈥 sport dla ka偶dego?

Narciarstwo to bodaj偶e najpopularniejszy zimowy sport. Na nartach je偶d偶膮 i biegaj膮 dzieci, doro艣li i osoby starsze. Do sezonu trzeba jednak odpowiednio si臋 przygotowa膰. W innym wypadku szybko mo偶na nabawi膰 si臋 kontuzji. Oba rodzaje narciarstwa z powodzeniem mo偶na uprawia膰 amatorsko, s膮 to jednak dyscypliny wymagaj膮ce odpowiedniego przygotowania kondycyjnego przed sezonem. Pami臋ta膰 nale偶y r贸wnie偶 o odpowiednim doborze sprz臋tu, nauce prawid艂owej techniki jazdy i co nie pozostaje bez znaczenia, optymalnej oceny w艂asnych si艂 i umiej臋tno艣ci przy wyborze trasy narciarskiej. Te wszystkie czynniki z pewno艣ci膮 zagwarantuj膮 nam, 偶e zimowy wypoczynek dostarczy wiele pozytywnych wra偶e艅 i b臋dzie bezpieczny.

Zjazd贸wki i snowboard 鈥 szybka jazda z adrenalin膮

Osoby podejmuj膮ce regularny wysi艂ek przez ca艂y rok, w zasadzie s膮 przygotowane do sezonu narciarskiego. Mog膮 ewentualnie zintensyfikowa膰 trening przed wyjazdem. 艢piochom, kt贸rzy obudzili si臋 tu偶 przed sezonem warto przypomnie膰, 偶e trening nale偶y zacz膮膰 najp贸藕niej na 6 tygodni przed wyjazdem. Najlepsze efekty mo偶na osi膮gn膮膰, uprawiaj膮c dyscypliny takie jak: jazda na rowerze (mo偶e by膰 stacjonarny), 艂y偶worolki, biegi, szybkie marsze lub p艂ywanie. Dobrym rozwi膮zaniem jest te偶 trening w si艂owni, gdzie na odpowiednich przyrz膮dach mo偶na 膰wiczy膰 konkretne partie mi臋艣ni. Pami臋tajmy, 偶e musimy wzmocni膰 i rozrusza膰 w szczeg贸lno艣ci uk艂ad mi臋艣niowy dolnych partii cia艂a, dobieraj膮c 膰wiczenia imituj膮ce obci膮偶enia podczas jazdy na nartach. Trenerzy fitness polecaj膮 aktywno艣膰 z elementami treningu wytrzyma艂o艣ciowego, dynamicznego i koordynacyjnego. Bardzo wa偶ne dla narciarzy jest utrzymanie r贸wnowagi w r贸偶nych pozycjach na zmiennym pod艂o偶u dlatego te偶 膰wiczenia r贸wnowa偶ne z wykorzystaniem mi臋kkich materacy, poduszek sensorycznych czy 艂awek z pewno艣ci膮 pomog膮 w doskonaleniu tej techniki. W celu wzmocnienia stabilizacji kolan wskazane s膮 膰wiczenia w pozycjach niskich na nogach 鈥 mini przysiady i przysiady, 鈥瀔rzese艂ka鈥. Wytrzyma艂o艣膰 natomiast poprawiaj膮 wszelkie 膰wiczenia dynamiczne: podskoki i wieloskoki.

Brak solidnego treningu mo偶e nie艣膰 ze sob膮 przykre skutki. Najpowszechniejszymi urazami narciarzy i snowboardzist贸w s膮 kontuzje staw贸w kolanowych, w tym uszkodzenia b膮d藕 zerwanie ca艂kowite wi臋zade艂 krzy偶owych przednich w kolanie o.raz zerwania, naderwania i nadci膮gni臋cia mi臋艣ni okolic uda

Powa偶niejsze kontuzje nie rzadko wymagaj膮 zabiegu operacyjnego i p贸藕niejszej rehabilitacji. Powr贸t na stok w nast臋pnym sezonie jest mo偶liwy pod warunkiem, 偶e tym razem bogatsi w do艣wiadczenie przygotujemy odpowiednio cia艂o do wysi艂ku fizycznego.

By膰 jak Justyna Kowalczyk 鈥 modnie i zdrowo na bieg贸wkach

Do popularyzacji narciarstwa biegowego z pewno艣ci膮 przyczyni艂y si臋 sukcesy sportowe naszych olimpijczyk贸w Justyny Kowalczyk i Tomasza Sikory. R贸wnie偶 za spraw膮 rosn膮cej popularno艣ci wszelkich form aktywno艣ci ruchowej na 艣wie偶ym powietrzu, jak bieganie, rowery czy nordic walking, bieg贸wki sta艂y si臋 naturaln膮 zimow膮 alternatyw膮 dla os贸b, kt贸re gustuj膮 w aktywnym sp臋dzaniu czasu. Dyscyplina ta nie wymaga zbytnich nak艂ad贸w finansowych, uprawia膰 j膮 mo偶na w mie艣cie i poza nim niezale偶nie od wieku.
Spos贸b poruszania si臋 na nartach biegowych stylem klasycznym jest zbli偶ony do naturalnego ruchu cz艂owieka. Pomimo to dobrze ju偶 na pocz膮tku swojej przygody z bieg贸wkami skorzysta膰 z kilku porad do艣wiadczonego instruktora, co w przysz艂o艣ci zaprocentuje szybkimi post臋pami, a tak偶e sprawi du偶o rado艣ci ju偶 od pierwszego 艣lizgu. Poruszaj膮c si臋 na nartach biegowych anga偶ujemy ponad 90% mi臋艣ni naszego cia艂a przez co korzy艣ci dla organizmu, p艂yn膮ce z uprawiania tej dyscypliny, s膮 wi臋ksze ni偶 ze zje偶d偶ania na nartach, snowboardzie czy jazdy na rowerze. Wysi艂ek wk艂adany w bieganie na nartach pozytywnie wp艂ywa na wzmocnienie uk艂adu szkieletowo-kostnego, przy jednoczesnej poprawie wydolno艣ci p艂uc i serca. Bieg贸wki to tak偶e ma艂o urazowy sport. Brak sztywnego mocowania pi臋ty do narty i elastyczno艣膰 buta biegowego pozwala unikn膮膰 kontuzji przy upadkach nawet podczas zjazd贸w.

Nauk臋 jazdy na bieg贸wkach mo偶na rozpocz膮膰 niemal w ka偶dym wieku. Zwolennicy bieg贸wek twierdz膮, 偶e nawet dzieci z powodzeniem mog膮 stawia膰 pierwsze kroki na nartach, ucz膮c si臋 przy tym koordynacji pracy r膮k i n贸g. Wydaje si臋 ze w tym sporcie nie ma ogranicze艅 wiekowych.

Narciarstwo biegowe nie obci膮偶a te偶 znacznie domowego bud偶etu. Bieg贸wki i pozosta艂y sprz臋t (kije, wi膮zania) s膮 znacznie ta艅sze ni偶 ich odpowiedniki do narciarstwa zjazdowego. Ponadto oszcz臋dzamy r贸wnie偶 na wyci膮gach narciarskich gdy偶 do 艣lizgania si臋 na bieg贸wkach wystarczy wy艂膮cznie odrobina 艣niegu i przestrzeni, kt贸re znale藕膰 mo偶na chocia偶by w miejskim parku.

Do biegu, gotowi, start ...

Narciarstwo to wspania艂y sport, kt贸ry pozwala poznawa膰 nowe miejsca i ludzi. Niezale偶nie od tego, czy b臋dziemy szusowa膰 w d贸艂 stoku, czy te偶 艣lizga膰 si臋 le艣nymi szlakami, warto przygotowa膰 organizm do sezonu. Pozwoli to unikn膮膰 uporczywych kontuzji, kt贸re mog膮 sta膰 si臋 przykrym i niechcianym wspomnieniem zimowych ferii.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00