mgr zdrowia publicznego Marta Łuczyńska

P┼éywanie nie musi by─ç nudne ÔÇô formy aktywno┼Ťci ruchowej w wodzie

P┼éywanie i zaj─Öcia w wodzie s─ů najlepsz─ů form─ů aktywno┼Ťci dla os├│b chc─ůcych polepszy─ç swoj─ů kondycj─Ö i tych, kt├│rzy zmagaj─ů si─Ö ze zb─Ödnymi kilogramami. Woda zapewnia nam ÔÇ×lekko┼Ť─ç", swobod─Ö poruszania si─Ö, a ruch w wodzie anga┼╝uje do pracy niemal wszystkie grupy mi─Ö┼Ťni.
Fenomen treningu w wodzie polega na tym ze rozwija nasz─ů sylwetk─Ö niezwykle harmonijnie, wp┼éywaj─ůc na wzmocnienie i uelastycznienie mi─Ö┼Ťni, nie obci─ů┼╝aj─ůc przy tym staw├│w. Ponadto w doskona┼éy spos├│b podnosi wydolno┼Ť─ç organizmu i korzystnie wp┼éywa na uk┼éad naczyniowy i oddechowy. Nieustanny wodny masa┼╝ ─çwicz─ůcego w wodzie cia┼éa przyspiesza proces pozbycia si─Ö tkanki t┼éuszczowej, oraz pomaga zlikwidowa─ç cellulit. Jedne zaj─Öcia pozwalaj─ů na spalenie 400ÔÇô500 kcal/h. Ponadto ruch w wodzie hartuje, przywraca witalno┼Ť─ç i dobre samopoczucie redukuj─ůc przy tym poziom stres├│w. Te cechy sprawiaj─ů, ┼╝e aktywno┼Ť─ç t─ů mo┼╝na uprawia─ç z dobroczynnym skutkiem od wczesnego dzieci┼ästwa a┼╝ po p├│┼║n─ů staro┼Ť─ç. Tymczasem cz─Östo zdarza si─Ö, ┼╝e p┼éywalnie omijamy z daleka, poniewa┼╝... nie umiemy p┼éywa─ç. Po pierwsze: na nauk─Ö nigdy nie jest za p├│┼║no. Je┼Ťli jednak kto┼Ť nie jest amatorem klasycznego p┼éywania zawsze mo┼╝e skorzysta─ç z szerokiej oferty ─çwicze┼ä w wodzie gdzie umiej─Ötno┼Ť─ç p┼éywania nie jest wymagana.
Cechy charakterystyczne zaj─Ö─ç w wodzie:

  • cia┼éo ludzkie wa┼╝y w wodzie oko┼éo 90% mniej ni┼╝ na l─ůdzie zapewnia to bezpiecze┼ästwo ─çwicze┼ä szczeg├│lnie osobom oty┼éym, z nadwag─ů i schorzeniami uk┼éadu kostno-stawowego - ─çwiczenia nie powoduj─ů obci─ů┼╝enia staw├│w co sprawia, ┼╝e kontuzje w wodzie praktycznie si─Ö nie zdarzaj─ů
  • ┼Ťrodowisko wodne stawia ruchom 12 krotnie wy┼╝szy op├│r ni┼╝ powietrze to skutecznie pomaga zwi─Ökszy─ç si┼é─Ö mi─Ö┼Ťni w takim stopniu, jak przy wykonywaniu ─çwicze┼ä wyciskaj─ůcych z nas pot na si┼éowni
  • ─çwiczenia odbywaj─ů si─Ö zawsze na g┼é─Öboko┼Ťciach dostosowanych do umiej─Ötno┼Ťci p┼éywackich uczestnika, dodatkowo u┼╝ycie specjalnego sprz─Ötu wyporno┼Ťciowego (pasy wyporno┼Ťciowe, rury z pianki poliuretanowej zwane "makaronami", specjalne r─Ökawice piankowe do aqua aerobiku, aqua dyski, buty wyporno┼Ťciowe) pozwoli zachowa─ç bezpiecze┼ästwo jednocze┼Ťnie zwi─Ökszaj─ůc efektywno┼Ť─ç ─çwicze┼ä

R├│┼╝norodno┼Ť─ç zaj─Ö─ç w wodzie proponowanych przez p┼éywalnie jest przebogata. Poni┼╝ej prezentujemy kilka przyk┼éad├│w:

  • Aqua aerobik - forma aerobiku podobna do zaj─Ö─ç na sali, ─çwiczenia gimnastyczne w wodzie przy muzyce wykonywane w formie prostych choreografii z jednoczesnym przemieszczaniem si─Ö w r├│┼╝nych kierunkach w wodzie si─Ögaj─ůcej klatki piersiowej lub szyi. Odmiany to: aqua afro ÔÇô forma zwi─ůzana z wykorzystaniem sposob├│w poruszania si─Ö lud├│w plemiennych zamieszka┼éych Afryk─Ö oraz charakterystycznej dla nich muzyki; aqua kickboxing ÔÇô forma o du┼╝ej intensywno┼Ťci z zastosowaniem w choreografii r├│┼╝nego rodzaju uderze┼ä, kopni─Ö─ç, cios├│w i podskok├│w - kszta┼étuj─ůca gibko┼Ť─ç, koordynacj─Ö ruchow─ů i wytrzyma┼éo┼Ť─ç si┼éow─ů; aqua combo - po┼é─ůczenie podstawowych uk┼éad├│w ─çwicze┼ä aerobiku z ─çwiczeniami technicznymi z zakresu p┼éywania poszczeg├│lnymi stylami, zabawami i grami.
  • Hydrorobik i Aqua Body Pump - forma ─çwicze┼ä gimnastycznych w wodzie o charakterze wytrzyma┼éo┼Ťciowym i si┼éowym z wykorzystaniem sztang; zaj─Öcia wyra┼║nie ukierunkowane na wzmocnienie okre┼Ťlonych partii mi─Ö┼Ťniowych.
  • Aqua jogging - forma zaj─Ö─ç aerobowych w wodzie z wykorzystaniem r├│┼╝nych element├│w biegu maj─ůca na cel popraw─Ö kondycji ─çwicz─ůcych, koordynacji ruchowej oraz wytrzyma┼éo┼Ťci si┼éowej. Podstawowe formy ruchu to: naturalny bieg czy bieg w wysokim unoszeniem kolan itp.
  • Aqua joga - podstawowe ─çwiczenia z zakresu jogi, wykorzystywane w tego typu zaj─Öciach, ukierunkowane s─ů na rozci─ůganie mi─Ö┼Ťni i wi─Özade┼é, utrzymywanie ruchomo┼Ťci kr─Ögos┼éupa i staw├│w, a tak┼╝e poprawianie sprawno┼Ťci uk┼éadu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Ta forma zaj─Ö─ç usuwa napi─Öcia mi─Ö┼Ťniowe i przynosi odpoczynek ca┼éemu cia┼éu.
  • Aqua cycling - ─çwiczenia w wodzie o charakterze wytrzyma┼éo┼Ťciowym, realizowane na specjalnych rowerach stoj─ůcych w basenie.

Instruktorzy aqua fitness cz─Östo ┼é─ůcz─ů kilka form ─çwicze┼ä przez co zaj─Öcia staj─ů si─Ö bardziej urozmaicone i atrakcyjniejsze dla klienta. Ponadto mo┼╝emy spotka─ç si─Ö z zaj─Öciami dedykowanymi poszczeg├│lnym grupom: aqua senior (dla os├│b w tzw. ÔÇ×wieku z┼éotej jesieniÔÇŁ), aqua kids (uczestnictwo ju┼╝ od 3 miesi─ůca ┼╝ycia dziecka), aqua aerobik KWC (dla kobiet w ci─ů┼╝y), gdzie dob├│r ─çwicze┼ä i tempo zaj─Ö─ç dostosowane s─ů do uczestnik├│w.
Niestety nie wszyscy mog─ů korzysta─ç z dobrodziejstw p┼éyn─ůcych z treningu w wodzie. Aktywno┼Ť─ç ta przeciwwskazana jest dla os├│b:

  • choruj─ůcych na przewlek┼ée schorzenia uk┼éadu oddechowego (chyba, ┼╝e lekarz wyrazi┼é zgod─Ö)
  • z wysokim, nieuregulowanym ci┼Ťnieniem krwi lub chorobami serca w ostrym przebiegu
  • z chorobami sk├│ry (owrzodzeniami, niegoj─ůcymi si─Ö ranami np. stopa cukrzycowa, niezagojone odle┼╝yny)
  • z problemami ginekologicznymi i okulistycznymi.

Atrakcyjno┼Ť─ç zaj─Ö─ç i liczne korzy┼Ťci p┼éyn─ůce z uprawiania aktywno┼Ťci ruchowej w wodzie sprawiaj─ů, ┼╝e trening w wodzie cieszy si─Ö coraz wi─Ökszym uznaniem i stale rosn─ůcym zainteresowaniem os├│b w ka┼╝dej grupie wiekowej.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00

)