mgr zdrowia publicznego Marta 艁uczy艅ska

P艂ywanie nie musi by膰 nudne 鈥 formy aktywno艣ci ruchowej w wodzie

P艂ywanie i zaj臋cia w wodzie s膮 najlepsz膮 form膮 aktywno艣ci dla os贸b chc膮cych polepszy膰 swoj膮 kondycj臋 i tych, kt贸rzy zmagaj膮 si臋 ze zb臋dnymi kilogramami. Woda zapewnia nam 鈥瀕ekko艣膰", swobod臋 poruszania si臋, a ruch w wodzie anga偶uje do pracy niemal wszystkie grupy mi臋艣ni.
Fenomen treningu w wodzie polega na tym ze rozwija nasz膮 sylwetk臋 niezwykle harmonijnie, wp艂ywaj膮c na wzmocnienie i uelastycznienie mi臋艣ni, nie obci膮偶aj膮c przy tym staw贸w. Ponadto w doskona艂y spos贸b podnosi wydolno艣膰 organizmu i korzystnie wp艂ywa na uk艂ad naczyniowy i oddechowy. Nieustanny wodny masa偶 膰wicz膮cego w wodzie cia艂a przyspiesza proces pozbycia si臋 tkanki t艂uszczowej, oraz pomaga zlikwidowa膰 cellulit. Jedne zaj臋cia pozwalaj膮 na spalenie 400鈥500 kcal/h. Ponadto ruch w wodzie hartuje, przywraca witalno艣膰 i dobre samopoczucie redukuj膮c przy tym poziom stres贸w. Te cechy sprawiaj膮, 偶e aktywno艣膰 t膮 mo偶na uprawia膰 z dobroczynnym skutkiem od wczesnego dzieci艅stwa a偶 po p贸藕n膮 staro艣膰. Tymczasem cz臋sto zdarza si臋, 偶e p艂ywalnie omijamy z daleka, poniewa偶... nie umiemy p艂ywa膰. Po pierwsze: na nauk臋 nigdy nie jest za p贸藕no. Je艣li jednak kto艣 nie jest amatorem klasycznego p艂ywania zawsze mo偶e skorzysta膰 z szerokiej oferty 膰wicze艅 w wodzie gdzie umiej臋tno艣膰 p艂ywania nie jest wymagana.
Cechy charakterystyczne zaj臋膰 w wodzie:

  • cia艂o ludzkie wa偶y w wodzie oko艂o 90% mniej ni偶 na l膮dzie zapewnia to bezpiecze艅stwo 膰wicze艅 szczeg贸lnie osobom oty艂ym, z nadwag膮 i schorzeniami uk艂adu kostno-stawowego - 膰wiczenia nie powoduj膮 obci膮偶enia staw贸w co sprawia, 偶e kontuzje w wodzie praktycznie si臋 nie zdarzaj膮
  • 艣rodowisko wodne stawia ruchom 12 krotnie wy偶szy op贸r ni偶 powietrze to skutecznie pomaga zwi臋kszy膰 si艂臋 mi臋艣ni w takim stopniu, jak przy wykonywaniu 膰wicze艅 wyciskaj膮cych z nas pot na si艂owni
  • 膰wiczenia odbywaj膮 si臋 zawsze na g艂臋boko艣ciach dostosowanych do umiej臋tno艣ci p艂ywackich uczestnika, dodatkowo u偶ycie specjalnego sprz臋tu wyporno艣ciowego (pasy wyporno艣ciowe, rury z pianki poliuretanowej zwane "makaronami", specjalne r臋kawice piankowe do aqua aerobiku, aqua dyski, buty wyporno艣ciowe) pozwoli zachowa膰 bezpiecze艅stwo jednocze艣nie zwi臋kszaj膮c efektywno艣膰 膰wicze艅

R贸偶norodno艣膰 zaj臋膰 w wodzie proponowanych przez p艂ywalnie jest przebogata. Poni偶ej prezentujemy kilka przyk艂ad贸w:

  • Aqua aerobik - forma aerobiku podobna do zaj臋膰 na sali, 膰wiczenia gimnastyczne w wodzie przy muzyce wykonywane w formie prostych choreografii z jednoczesnym przemieszczaniem si臋 w r贸偶nych kierunkach w wodzie si臋gaj膮cej klatki piersiowej lub szyi. Odmiany to: aqua afro 鈥 forma zwi膮zana z wykorzystaniem sposob贸w poruszania si臋 lud贸w plemiennych zamieszka艂ych Afryk臋 oraz charakterystycznej dla nich muzyki; aqua kickboxing 鈥 forma o du偶ej intensywno艣ci z zastosowaniem w choreografii r贸偶nego rodzaju uderze艅, kopni臋膰, cios贸w i podskok贸w - kszta艂tuj膮ca gibko艣膰, koordynacj臋 ruchow膮 i wytrzyma艂o艣膰 si艂ow膮; aqua combo - po艂膮czenie podstawowych uk艂ad贸w 膰wicze艅 aerobiku z 膰wiczeniami technicznymi z zakresu p艂ywania poszczeg贸lnymi stylami, zabawami i grami.
  • Hydrorobik i Aqua Body Pump - forma 膰wicze艅 gimnastycznych w wodzie o charakterze wytrzyma艂o艣ciowym i si艂owym z wykorzystaniem sztang; zaj臋cia wyra藕nie ukierunkowane na wzmocnienie okre艣lonych partii mi臋艣niowych.
  • Aqua jogging - forma zaj臋膰 aerobowych w wodzie z wykorzystaniem r贸偶nych element贸w biegu maj膮ca na cel popraw臋 kondycji 膰wicz膮cych, koordynacji ruchowej oraz wytrzyma艂o艣ci si艂owej. Podstawowe formy ruchu to: naturalny bieg czy bieg w wysokim unoszeniem kolan itp.
  • Aqua joga - podstawowe 膰wiczenia z zakresu jogi, wykorzystywane w tego typu zaj臋ciach, ukierunkowane s膮 na rozci膮ganie mi臋艣ni i wi臋zade艂, utrzymywanie ruchomo艣ci kr臋gos艂upa i staw贸w, a tak偶e poprawianie sprawno艣ci uk艂adu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Ta forma zaj臋膰 usuwa napi臋cia mi臋艣niowe i przynosi odpoczynek ca艂emu cia艂u.
  • Aqua cycling - 膰wiczenia w wodzie o charakterze wytrzyma艂o艣ciowym, realizowane na specjalnych rowerach stoj膮cych w basenie.

Instruktorzy aqua fitness cz臋sto 艂膮cz膮 kilka form 膰wicze艅 przez co zaj臋cia staj膮 si臋 bardziej urozmaicone i atrakcyjniejsze dla klienta. Ponadto mo偶emy spotka膰 si臋 z zaj臋ciami dedykowanymi poszczeg贸lnym grupom: aqua senior (dla os贸b w tzw. 鈥瀢ieku z艂otej jesieni鈥), aqua kids (uczestnictwo ju偶 od 3 miesi膮ca 偶ycia dziecka), aqua aerobik KWC (dla kobiet w ci膮偶y), gdzie dob贸r 膰wicze艅 i tempo zaj臋膰 dostosowane s膮 do uczestnik贸w.
Niestety nie wszyscy mog膮 korzysta膰 z dobrodziejstw p艂yn膮cych z treningu w wodzie. Aktywno艣膰 ta przeciwwskazana jest dla os贸b:

  • choruj膮cych na przewlek艂e schorzenia uk艂adu oddechowego (chyba, 偶e lekarz wyrazi艂 zgod臋)
  • z wysokim, nieuregulowanym ci艣nieniem krwi lub chorobami serca w ostrym przebiegu
  • z chorobami sk贸ry (owrzodzeniami, niegoj膮cymi si臋 ranami np. stopa cukrzycowa, niezagojone odle偶yny)
  • z problemami ginekologicznymi i okulistycznymi.

Atrakcyjno艣膰 zaj臋膰 i liczne korzy艣ci p艂yn膮ce z uprawiania aktywno艣ci ruchowej w wodzie sprawiaj膮, 偶e trening w wodzie cieszy si臋 coraz wi臋kszym uznaniem i stale rosn膮cym zainteresowaniem os贸b w ka偶dej grupie wiekowej.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00