mgr farmacji Aneta Maniak

Przesilenie wiosenne

Kiedy nadchodzi wiosna cz臋sto czujemy rozdra偶nienie, os艂abienie, zm臋czenie, b贸le g艂owy, spadek odporno艣ci. Brakuje nam ch臋ci do pracy, trudno nam sie skoncentrowa膰, nie jeste艣my w najlepszym nastroju. To zupe艂nie naturalne. Na prze艂omie zimy i wiosny odczuwamy spadek formy, spowodowany przesileniem wiosennym. Jakie s膮 jego przyczyny? To przede wszystkim ma艂a dawka promieni promieni s艂onecznych. Nie bez znaczenia jest brak ruchu oraz dieta uboga w witaminy mikroelementy. Do og贸lnego os艂abienia przyczyniaj膮 si臋 tak偶e zmieniaj膮ce si臋 wraz z nadej艣ciem wiosny ci艣nienie atmosferyczne i wilgotno艣膰 powietrza. Na wiosn臋 wi臋c musimy wzmocni膰 nasz organizm. Nie przypadkowo druga fala zachorowa艅 na gryp臋 przypada w艂a艣nie na marzec.

Objawom przesilenia wiosennego 艂atwo mo偶emy zaradzi膰 wprowadzaj膮c niewielkie zmiany w diecie i trybie 偶ycia. Najlepsz膮 metod膮 na przej艣cie tego okresu jest aktywno艣膰 fizyczna. Zalecany jest umiarkowany wysi艂ek np. spacer. Ruch na 艣wie偶ym powietrzu dotlenia organizm, odpr臋偶a, uspokaja i wzmacnia. Tym samym pomaga walczy膰 z senno艣ci膮 i poczuciem nieustannego zm臋czenia, kt贸re s膮 wynikiem odzwyczajenia si臋 organizmu od du偶ych dawek 艣wie偶ego powietrza.

PAMI臉TAJMY!

Nic nie regeneruje naszego organizmu tak, jak odpowiednia dawka snu. O艣miogodzinny sen znakomicie regeneruje organizm, korzystnie wp艂ywa na uk艂ad odporno艣ciowy, a ponadto odstresowuje.

Z艂emu samopoczuciu winna jest te偶 dieta zimowa uboga w witaminy i minera艂y. Wiosenne menu nale偶y wzbogaci膰 o jak najwi臋ksz膮 ilo艣膰 owoc贸w i warzyw, kt贸re uzupe艂niaj膮 braki powsta艂e zim膮, m.in. kiszon膮 kapust臋, cebul臋, szpinak, marchew i owoce cytrusowe.

Co zrobi膰 aby nie z艂apa膰 infekcji na wiosn臋? Wszystkiego dowiesz si臋 TUTAJ.

W uzupe艂nieniu diety pomog膮 nam preparaty suplementacyjne, zawieraj膮ce witaminy i sk艂adniki mineralne. Przede wszystkim powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋 na preparaty zawieraj膮ce magnez. Niedob贸r magnezu przyczynia sie do ospa艂o艣ci i zm臋czenia. Cynk to drugi pierwiastek, na kt贸ry mamy zapotrzebowanie w okresie spadku odporno艣ci organizmu. Powoduje on wzrost odporno艣ci, rzadsze zapadanie na przezi臋bienia i szybsze ich leczenie. Du偶e znaczenie ma r贸wnie偶 wap艅. Dzia艂a on wzmacniaj膮co oraz usprawniaj膮co na prac臋 mi臋艣ni i uk艂adu nerwowego. Podobne dzia艂anie ma potas. Warto te偶 zadba膰 o uzupe艂nienie selenu, kt贸ry zapobiega szkodliwej dzia艂alno艣ci wolnych rodnik贸w. Ich poziom w naszych organizmach mo偶e wzrosn膮膰 po stosowaniu ubo偶szej diety w okresie zimowym.

W okresie przesilenia wiosennego wzrasta zapotrzebowanie na witaminy z grupy B, oraz witamin臋 A, E i C.

Os艂abiony zim膮 organizm jest bardziej podatny na infekcje wirusowe, przezi臋bienia czy gryp臋. Najwi臋kszym ryzykiem zachorowania obj臋te s膮 ma艂e dzieci, osoby starsze i przewlekle chore. Wspom贸c ich odporno艣膰 mo偶emy przy pomocy preparat贸w z je偶贸wki w膮skolistnej. Zapobiegnie ona podatno艣ci na infekcje i pomo偶e je zwalczy膰, gdy ju偶 si臋 przytrafi膮.

A gdyby jednak przytrafi艂o si臋 nam przezi臋bienie TUTAJ znajdziesz klika domowych sposob贸w na walk臋 z nim.

Wiosn膮 nasz organizm wymaga wzmocnienia. Pami臋tajmy o prostych, ale skutecznych metodach na przezwyci臋偶enie wiosennego przesilenia. Spr贸bujmy pokona膰 przesilenie wiosenne wprowadzaj膮c niewielkie zmiany w diecie i trybie 偶ycia. Cieszmy si臋 nadchodz膮c膮 wiosn膮, wykorzystajmy d艂u偶sze dni na spotkania z przyjaci贸艂mi, relaks i odpoczynek.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00