mgr farmacji Aneta Maniak

Przesilenie wiosenne

Kiedy nadchodzi wiosna cz─Östo czujemy rozdra┼╝nienie, os┼éabienie, zm─Öczenie, b├│le g┼éowy, spadek odporno┼Ťci. Brakuje nam ch─Öci do pracy, trudno nam sie skoncentrowa─ç, nie jeste┼Ťmy w najlepszym nastroju. To zupe┼énie naturalne. Na prze┼éomie zimy i wiosny odczuwamy spadek formy, spowodowany przesileniem wiosennym. Jakie s─ů jego przyczyny? To przede wszystkim ma┼éa dawka promieni promieni s┼éonecznych. Nie bez znaczenia jest brak ruchu oraz dieta uboga w witaminy mikroelementy. Do og├│lnego os┼éabienia przyczyniaj─ů si─Ö tak┼╝e zmieniaj─ůce si─Ö wraz z nadej┼Ťciem wiosny ci┼Ťnienie atmosferyczne i wilgotno┼Ť─ç powietrza. Na wiosn─Ö wi─Öc musimy wzmocni─ç nasz organizm. Nie przypadkowo druga fala zachorowa┼ä na gryp─Ö przypada w┼éa┼Ťnie na marzec.

Objawom przesilenia wiosennego ┼éatwo mo┼╝emy zaradzi─ç wprowadzaj─ůc niewielkie zmiany w diecie i trybie ┼╝ycia. Najlepsz─ů metod─ů na przej┼Ťcie tego okresu jest aktywno┼Ť─ç fizyczna. Zalecany jest umiarkowany wysi┼éek np. spacer. Ruch na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu dotlenia organizm, odpr─Ö┼╝a, uspokaja i wzmacnia. Tym samym pomaga walczy─ç z senno┼Ťci─ů i poczuciem nieustannego zm─Öczenia, kt├│re s─ů wynikiem odzwyczajenia si─Ö organizmu od du┼╝ych dawek ┼Ťwie┼╝ego powietrza.

PAMI─śTAJMY!

Nic nie regeneruje naszego organizmu tak, jak odpowiednia dawka snu. O┼Ťmiogodzinny sen znakomicie regeneruje organizm, korzystnie wp┼éywa na uk┼éad odporno┼Ťciowy, a ponadto odstresowuje.

Z┼éemu samopoczuciu winna jest te┼╝ dieta zimowa uboga w witaminy i minera┼éy. Wiosenne menu nale┼╝y wzbogaci─ç o jak najwi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç owoc├│w i warzyw, kt├│re uzupe┼éniaj─ů braki powsta┼ée zim─ů, m.in. kiszon─ů kapust─Ö, cebul─Ö, szpinak, marchew i owoce cytrusowe.

Co zrobić aby nie złapać infekcji na wiosnę? Wszystkiego dowiesz się TUTAJ.

W uzupe┼énieniu diety pomog─ů nam preparaty suplementacyjne, zawieraj─ůce witaminy i sk┼éadniki mineralne. Przede wszystkim powinni┼Ťmy zwr├│ci─ç uwag─Ö na preparaty zawieraj─ůce magnez. Niedob├│r magnezu przyczynia sie do ospa┼éo┼Ťci i zm─Öczenia. Cynk to drugi pierwiastek, na kt├│ry mamy zapotrzebowanie w okresie spadku odporno┼Ťci organizmu. Powoduje on wzrost odporno┼Ťci, rzadsze zapadanie na przezi─Öbienia i szybsze ich leczenie. Du┼╝e znaczenie ma r├│wnie┼╝ wap┼ä. Dzia┼éa on wzmacniaj─ůco oraz usprawniaj─ůco na prac─Ö mi─Ö┼Ťni i uk┼éadu nerwowego. Podobne dzia┼éanie ma potas. Warto te┼╝ zadba─ç o uzupe┼énienie selenu, kt├│ry zapobiega szkodliwej dzia┼éalno┼Ťci wolnych rodnik├│w. Ich poziom w naszych organizmach mo┼╝e wzrosn─ů─ç po stosowaniu ubo┼╝szej diety w okresie zimowym.

W okresie przesilenia wiosennego wzrasta zapotrzebowanie na witaminy z grupy B, oraz witamin─Ö A, E i C.

Os┼éabiony zim─ů organizm jest bardziej podatny na infekcje wirusowe, przezi─Öbienia czy gryp─Ö. Najwi─Ökszym ryzykiem zachorowania obj─Öte s─ů ma┼ée dzieci, osoby starsze i przewlekle chore. Wspom├│c ich odporno┼Ť─ç mo┼╝emy przy pomocy preparat├│w z je┼╝├│wki w─ůskolistnej. Zapobiegnie ona podatno┼Ťci na infekcje i pomo┼╝e je zwalczy─ç, gdy ju┼╝ si─Ö przytrafi─ů.

A gdyby jednak przytrafiło się nam przeziębienie TUTAJ znajdziesz klika domowych sposobów na walkę z nim.

Wiosn─ů nasz organizm wymaga wzmocnienia. Pami─Ötajmy o prostych, ale skutecznych metodach na przezwyci─Ö┼╝enie wiosennego przesilenia. Spr├│bujmy pokona─ç przesilenie wiosenne wprowadzaj─ůc niewielkie zmiany w diecie i trybie ┼╝ycia. Cieszmy si─Ö nadchodz─ůc─ů wiosn─ů, wykorzystajmy d┼éu┼╝sze dni na spotkania z przyjaci├│┼émi, relaks i odpoczynek.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00

)