mgr zdrowia publicznego Marta 艁uczy艅ska

鈥濺un Forest run鈥 鈥 czyli jak z biegania uczyni膰 przyjemno艣膰

Bieganie to jedna z najprostszych form aktywno艣ci sportowej. Myl膮 si臋 jednak ci, kt贸rzy my艣l膮, 偶e prostota jest r贸wnoznaczna z nud膮, a zdobywanie formy pozbawionym frajdy, 偶mudnym procesem. Miliony ludzi, kt贸rzy biegaj膮 rekreacyjne ju偶 wie, 偶e przy odpowiednim przygotowaniu i nastawieniu, bieganie przynosi same pozytywy.

Tytu艂owy bohater, oscarowej produkcji Forest Gump w pewnym momencie swojego 偶ycia zaczyna biec. Ta forma aktywno艣ci daje mu tyle frajdy, i偶 kontynuuje j膮 przez d艂u偶szy okres czasu. Forest mo偶e si臋 sta膰 inspiracj膮 dla wszystkich tych, kt贸rzy twierdz膮, 偶e bieganie to najnudniejszy sport na 艣wiecie. Wystarczy zacz膮膰, tak wi臋c ... 鈥濺un Forest, run!鈥 (z ang. Biegnij Forest, biegnij).

Jak zacz膮膰?

To chyba jedno z najwa偶niejszych pyta艅, kt贸re musi zada膰 sobie przysz艂y pasjonat joggingu. Odpowied藕 jest trywialna 鈥 zacznij biega膰. Problem polega tylko na rozumieniu tych s艂贸w. Dla wi臋kszo艣ci z nas bieganie wymaga szybko艣ci 鈥 tymczasem nie ka偶dy jest stworzony do szybkiego biegania. Trening warto wi臋c zacz膮膰 od kr贸tkiej rozgrzewki 鈥 kilka sk艂on贸w, wymach贸w r臋kami, rozci膮gni臋cie dolnych partii mi臋艣ni i jeste艣my gotowi do ... marszu. W艂a艣nie marsz, a p贸藕niej trucht staj膮 si臋 wst臋pem do biegania. Ogl膮danie si臋 na innych nic nie da, trzeba skupi膰 si臋 na reakcjach w艂asnego organizmu. Pierwszy bieg powinien by膰 naprawd臋 wolny, za to priorytetem powinien sta膰 si臋 czas aktywnego biegu np. 10 min. Nieocenion膮 pomoc膮 przy pierwszych treningach jest inny, bardziej do艣wiadczony biegacz. Warto r贸wnie偶 zapozna膰 si臋 z wiadomo艣ciami zawartymi w Internecie. Istnieje wiele, profesjonalnych, polskoj臋zycznych stron, kt贸re wyposa偶膮 przysz艂ych pasjonat贸w joggingu w niezb臋dn膮 wiedz臋 na temat r贸偶nych rodzaj贸w treningu, sprz臋tu, czy te偶 zawod贸w. Wiele firm produkuj膮cych asortyment do biegania, udost臋pnia na swoich stronach kompletne programy dla pocz膮tkuj膮cych.

Bieganie 鈥 korzy艣ci dla cia艂a

W czasie biegu uaktywniane s膮 wszystkie g艂贸wne partie mi臋艣ni. Odpowiednio dobrany i rozpisany - a przede wszystkim regularny - trening pomaga r贸wnomiernie kszta艂towa膰 nie tylko nogi, ale r贸wnie偶 ramiona, mi臋艣nie plec贸w i brzucha. Aerobowy charakter 膰wiczenia powoduje spalanie zapas贸w t艂uszczu, tym samym jogging to jedna z aktywno艣ci preferowanych przez osoby odchudzaj膮ce si臋.

Ponadto udowodniono r贸wnie偶 pozytywny wp艂yw biegania na osoby, kt贸re maj膮 nadci艣nienie. W dalszej perspektywie bieganie chroni wi臋c przed chorobami serca, czy te偶 mia偶d偶yc膮. Udowodniono r贸wnie偶, i偶 jogging obni偶a ryzyko zachorowa艅 na cukrzyc臋. W d艂u偶szym okresie czasu biegaj膮cy zauwa偶y popraw臋 wydolno艣ci oddechowej i og贸lne zwi臋kszenie wydolno艣ci organizmu.

Bieganie w olbrzymiej wi臋kszo艣ci sytuacji, b臋dzie mia艂o zbawienny wp艂yw na kondycje naszego organizmu. Jednak istniej膮 wyj膮tki, kt贸re wykluczaj膮 ten rodzaj aktywno艣ci. Przed rozpocz臋ciem treningu (lub wyborem okre艣lonego treningu) warto wi臋c skonsultowa膰 si臋 z lekarzem.

Bieganie 鈥 korzy艣ci dla ducha

鈥濫uforia biegacza鈥 to nie mit. Stan ten znany jest wielu osobom, kt贸re regularnie uprawiaj膮 jogging lub te偶 biegaj膮 w zawodach. Wsp贸艂cze艣nie wiele os贸b ma problemy ze znalezieniem wolnego czasu dla siebie. Tymczasem moment treningu to kilkana艣cie do kilkudziesi臋ciu minut w czasie kt贸rych biegacz mo偶e skupi膰 si臋 na sobie i swoich my艣lach. Dotlenione, rozci膮gni臋te mi臋艣nie rozlu藕niaj膮 si臋, a efektem tego jest zniwelowanie b贸l贸w mi臋艣niowych, spowodowanych chocia偶by przez nadmiern膮 dawk臋 stresu.

Pocz膮tkuj膮cym biegaczom trudno jest uwierzy膰, 偶e systematyczny trening mo偶e doprowadzi膰 do sytuacji, w kt贸rej osoba 膰wicz膮ca nie skupia si臋 na zm臋czeniu. Wystarczy jednak zaledwie kilka tygodni (a nawet dni), by zorientowa膰 si臋, 偶e bieganie powoduje wzrost si艂 witalnych i popraw臋 nastroju.

Ubranie i akcesoria

Jednym z najwa偶niejszych element贸w stroju biegacza s膮 oczywi艣cie buty. Nie trzeba od razu wydawa膰 kilkuset z艂otych na profesjonalne, markowe obuwie. Z drugiej strony niekt贸re buty mog膮 doprowadzi膰 do kontuzji.

Przy wyborze nale偶y kierowa膰 si臋 wygod膮 i funkcjonalno艣ci膮 (stopa nie mo偶e si臋 ociera膰, ale te偶 nie mo偶e by膰 lu藕na w bucie). Amortyzowana pi臋ta na pewno zwi臋kszy komfort biegaj膮cego, a odpowiednio szeroka podeszwa z p艂ytkim bie偶nikiem pozwoli zachowa膰 stabilno艣膰 i przyczepno艣膰. Je艣li planujecie bieganie po wyj膮tkowo zr贸偶nicowanym pod艂o偶u (od asfaltu, po piach i b艂oto) warto rozwa偶y膰 obuwie typu 鈥瀋ross training鈥.


Ubranie biegacza powinno zapewnia膰 mu swobod臋 ruch贸w, a tak偶e zabezpiecza膰 go przed negatywnym wp艂ywem warunk贸w atmosferycznych. Zar贸wno wyzi臋bienie, jak i przegrzanie nie s膮 wskazane. Je艣li przygoda z joggingiem zaczyna si臋 rozwija膰 dobrym zakupem mo偶e okaza膰 si臋 bielizna termoaktywna i specjalny str贸j do biegania. Jest on zwykle do艣膰 obcis艂y, co zmniejsza opory powietrza i poprawia wygod臋.

Zegarek ze stoperem pomo偶e w usystematyzowaniu treningu. Coraz powszechniejsze staj膮 si臋 r贸wnie偶 pulsometry 鈥 cz臋艣膰 trening贸w rozpisanych jest w oparciu o tempo bicia serca 鈥 czyli puls, kt贸rzy mierzy w艂a艣nie pulsometr. Urz膮dzenie to przypadnie do gustu pocz膮tkuj膮cym biegaczom, kt贸rzy lubi膮 gad偶ety. W innym wypadku mo偶na poczeka膰 z jego zakupem, a偶 do momentu, w kt贸rym przygoda z bieganiem nabierze bardziej profesjonalnego charakteru.
Polskie sklepy s膮 coraz lepiej zaopatrzone w r贸偶nego rodzaju ubrania i akcesoria do biegania. Wyszkolony personel pomo偶e dobra膰 odpowiedni str贸j i ewentualne dodatki.

Mie膰 cel

Wiele artyku艂贸w o bieganiu zaczyna si臋 od akapitu, kt贸ry omawia zbawienne dzia艂anie celu. My postanowili艣my napisa膰 o nim na ko艅cu. Wszystkie, wymienione powy偶ej zalety biegania staj膮 si臋 faktem w momencie, w kt贸rym biegacz jest zmotywowany i uprawia ten sport regularnie. 艁atwiej o motywacj臋 je艣li postawimy sobie cel. Schudn膮膰, polepszy膰 swoj膮 kondycj臋, przebiec maraton, wr贸ci膰 do aktywno艣ci po wypadku lub kontuzji? Plan jest prosty 鈥 wybierzcie cel, nast臋pnie w oparciu o zdobyt膮 wiedz臋 zdecydujcie si臋 na plan treningowy i ... 鈥瀝un Forest, run!鈥

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00