mgr zdrowia publicznego Marta 艁uczy艅ska

Taniec 鈥 膰wiczenie dla cia艂a, rado艣膰 dla duszy

Popularno艣膰 ta艅ca w Polsce wci膮偶 ro艣nie, pot臋gowana kolejnymi programami telewizyjnymi i obecno艣ci膮 coraz wi臋kszej liczby szk贸艂 ta艅ca. Jednak niezale偶nie od mody, taniec pozostanie doskona艂ym sposobem na mi艂e sp臋dzanie czasu, a korzy艣ci zdrowotne dostaniemy 鈥瀢 promocji鈥.

Taniec towarzyszy ludzko艣ci od zarania dziej贸w. Nawet najbardziej prymitywne ludy po艣wi臋ca艂y du偶膮 uwag臋 tej formie ekspresji. Wsp贸艂cze艣nie taniec nie jest 鈥 lub te偶 nie musi by膰 鈥 sposobem na wyra偶enie idei, przynale偶no艣ci klasowej, czy te偶 manifestacji kulturowej. Wci膮偶 aktualna pozostaje jednak jego rola rozrywkowa, a 偶e taniec jest r贸wnie偶 form膮 aktywno艣ci fizycznej, to 艣mia艂o mo偶na pokusi膰 si臋 o stwierdzenie 鈥 przyjemne z po偶ytecznym.

Nawet najprostsza forma ta艅ca wymaga ruchu 鈥 ten z kolei stanowi swego rodzaju wysi艂ek dla naszego organizmu. Mi臋艣nie i stawy wprawiane s膮 w ruch, a organizm w poszukiwaniu energii zaczyna spala膰 tkank臋 t艂uszczow膮. Tak wi臋c 艣mia艂o mo偶na upatrywa膰 w ta艅cu alternatywy dla sportu 鈥 zreszt膮 wiele wsp贸艂czesnych form aktywno艣ci oferowanych w fitness klubach ma swoje konotacje w艂a艣nie z ta艅cem.

Rytm, muzyka i powtarzalno艣膰 ruch贸w (krok贸w) staje si臋 doskona艂膮 motywacj膮 do wysi艂ku. Nie bez znaczenie pozostaje r贸wnie偶 wp艂yw ta艅ca na stan naszego kr臋gos艂upa 鈥 wzmacnianie mi臋艣ni i odpowiednia postawa stanowi膮 dla niego form臋 rehabilitacji. Regularny taniec pozwala na r贸wnomierne kszta艂towanie sylwetki 鈥 zar贸wno u kobiet jak i m臋偶czyzn.

Taniec dla wszystkich

Istniej膮 grupy spo艂eczne, kt贸re posiadaj膮 pewne ograniczenia psychiczne, stanowi膮ce barier臋 w podejmowaniu wysi艂ku fizycznego. Mowa tu o oty艂o艣ci i wieku. Taniec mo偶e stanowi膰 spos贸b na rozbicie tych blokad psychicznych. Wiecz贸r taneczny w klubie seniora, staje si臋 alternatyw膮 dla godzinnej sesji w si艂owni. W czasie tej formy aktywno艣ci wydzielaj膮 si臋 r贸wnie偶 endorfiny, czyli hormony szcz臋艣cia, dodatkowo motywuj膮c ta艅cz膮cych, a tak偶e wp艂ywaj膮c na popraw臋 ich og贸lnego samopoczucia. W rezultacie osoby oty艂e, czy te偶 seniorzy ta艅cz膮c poprawiaj膮 zdrowie cia艂a i ducha.

Parkiet pilnie poszukiwany

Okazyjne ta艅ce weselne, czy te偶 pi膮tkowe wypady do klubu s膮 zapewne doskona艂ym sposobem na zabaw臋. Je艣li jednak chcemy zg艂臋bi膰 technik臋 i filozofi臋 danego ta艅ca, to nale偶y mu po艣wi臋ca膰 czas systematycznie. W Polsce, jak grzyby po deszczu, wyrastaj膮 nowe szko艂y ta艅ca. Bardzo cz臋sto oferuj膮 one r贸偶ne zaj臋cia, podzielone na kategorie wiekowe, czy te偶 wed艂ug stylu. Oferta jest tak rozleg艂a, 偶e ka偶dy znajdzie co艣 dla siebie. Od ta艅ca klasycznego, przez taniec towarzyski, a偶 po wsp贸艂czesne trendy tj. jazz, czy taniec bollywoodzki.

Regularne ucz臋szczanie na zaj臋cia w istotny spos贸b mo偶e poprawi膰 nasz膮 technik臋, wytrzyma艂o艣膰 fizyczn膮, kondycj臋 psychiczn膮 i sylwetk臋. Osoby z odpowiednimi predyspozycjami cz臋sto kontynuuj膮 swoj膮 taneczn膮 pasj臋, bior膮c udzia艂 w amatorskich turniejach, czy programach telewizyjnych.

Taniec to r贸wnie偶 integralny element wielu subkultur 鈥 doskona艂ym przyk艂adem mo偶e tu by膰 hip-hop - ta艅czony w specyficzny spos贸b, do odpowiednio wyselekcjonowanej muzyki. Taniec w takiej formie staje si臋 jednocze艣nie manifestacj膮 pewnych pogl膮d贸w i sposobu 偶ycia.

Taniec 鈥 poznaj obc膮 kultur臋.

W naszym kraju coraz powszechniejsze staj膮 si臋 egzotyczne formy ta艅ca np. taniec bollywoodzki. Jest to indyjski taniec filmowy (Bollywood 鈥 indyjska mekka filmowc贸w). Filmy produkowane w Indiach maj膮 sw贸j specyficzny klimat, a taniec jest ich niezwykle wa偶nym, integralnym elementem. Cz臋sto emocje wyra偶ane poprzez uk艂ady taneczne s膮 wa偶niejsze ni偶 te przekazywane w dialogach. Wa偶n膮 rol臋 odgrywa praca bioder, gesty d艂oni, ruchy g艂owy, a nawet mimika twarzy.

Inn膮 form臋 aktywno艣ci tanecznej, kt贸ra nie jest jeszcze szczeg贸lnie popularna, stanowi taniec brzucha. Wsp贸艂cze艣nie mylnie kojarzony wy艂膮cznie z ta艅cem erotycznym, ma swoje korzenie w kulcie p艂odno艣ci. Dawniej by艂 ta艅czony przez kobiety, kt贸re w ten spos贸b stara艂y si臋 鈥瀢s艂ucha膰鈥 w swoje cia艂o. Taniec brzucha by艂 r贸wnie偶 form膮 porodu naturalnego. Je艣li ci膮偶a nie jest ci膮偶膮 zagro偶on膮 i lekarz prowadz膮cy nie widzi przeszk贸d, by ci臋偶arna podj臋艂a aktywno艣膰 fizyczn膮, to taniec brzucha mo偶e si臋 sta膰 wci膮gaj膮c膮, zabawn膮 i efektywn膮 form膮 膰wicze艅 ci膮偶owych. Uaktywnienie mi臋艣ni brzucha, rozlu藕nienie miednicy i 膰wiczenia kr臋gos艂upa l臋d藕wiowego to zaledwie kilka, z wielu zalet ta艅ca brzucha. Coraz wi臋cej szk贸艂 oferuje przysz艂ym mamom t臋 ciekaw膮 alternatyw臋 dla zwyk艂ej gimnastyki dla ci臋偶arnych.

Lew膮 nog膮 w prz贸d

To czy kto艣 zostanie mistrzem ta艅ca, czy te偶 nie jest bez znaczenia. Liczy si臋 sama forma aktywno艣ci i fakt jej podj臋cia. Taniec to doskona艂y spos贸b na polepszenie kondycji, rozw贸j zdolno艣ci spo艂ecznych i powi臋kszenie grona znajomych.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00