tech. farm. Małgorzata Śmigielska

Wiosenne przebudzenie

Pierwsze promienie wiosennego s┼éo┼äca, coraz cieplejszy powiew wiatru, nie┼Ťmia┼ée odcienie zieleni doko┼éa to idealny moment na przebudzenie si─Ö z zimowego letargu i podarowanie naszemu cia┼éu i umys┼éowi, du┼╝o wi─Ökszej ni┼╝ dotychczas, dawki energii. I tak jak zim─ů bardzo ┼éatwo przychodzi┼éo nam rozgrzeszanie si─Ö z braku ruchu, z lenistwa i fizycznej ospa┼éo┼Ťci, ÔÇô tak teraz, kiedy wszystko dooko┼éa sprzyja nam w pobudce ze ┼Ťnie┼╝nego snu ÔÇô dajmy sobie szans─Ö, by wraz z wiosn─ů, r├│wnie┼╝ w nas wst─ůpi┼éo nowe ┼╝ycie.

Sposob├│w na ┼╝yciodajn─ů przemian─Ö mamy mn├│stwo, jednak┼╝e ka┼╝dy musi ws┼éucha─ç si─Ö w sw├│j wewn─Ötrzny g┼éos i z tego bezmiaru dobrodziejstw wybra─ç to, co najbardziej odpowiada jego zdrowiu, stylowi ┼╝ycia i kondycji fizycznej. Mo┼╝e warto wr├│ci─ç my┼Ťlami do lat m┼éodo┼Ťci, dzieci┼ästwa i zastanowi─ç si─Ö jaka aktywno┼Ť─ç fizyczna w├│wczas sprawia┼éa nam najwi─Öksz─ů rado┼Ť─ç? Mo┼╝e w┼éa┼Ťnie te wspomnienia pomog─ů nam odkry─ç w sobie pok┼éady si┼éy, o kt├│rych istnieniu ju┼╝ zapomnieli┼Ťmy? By─ç mo┼╝e zmobilizuje nas do tych rozwa┼╝a┼ä fakt, ┼╝e ju┼╝ nawet niewielka dawka ruchu wyzwala w naszym organizmie produkcj─Ö endorfin ÔÇô zwanych hormonami szcz─Ö┼Ťcia, wywo┼éuj─ůcymi w nas doskona┼ée samopoczucie i zadowolenie z ┼╝ycia.

D┼éu┼╝szy dzie┼ä, wi─Öksza dawka promieni s┼éonecznych i wiosenna rze┼Ťko┼Ť─ç aury to idealne zaplecze dla wszelkiego rodzaju form ruchu na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu, a jednocze┼Ťnie mo┼╝e by─ç wspania┼é─ů okazj─ů do sp─Ödzenia czasu z najbli┼╝szymi. Dla przyk┼éadu ÔÇô jazda na rowerze ÔÇô nie wymaga przecie┼╝ wybitnych umiej─Ötno┼Ťci ÔÇô a korzy┼Ťci dla zdrowia z niej p┼éyn─ůce s─ů niebywa┼ée. Warto wymieni─ç chocia┼╝by popraw─Ö funkcjonowania uk┼éadu kr─ů┼╝enia i uk┼éadu oddechowego, odci─ů┼╝enie kr─Ögos┼éupa, zwi─Ökszenie odporno┼Ťci na stres oraz wysmuklenie sylwetki. Je┼Ťli jednak jazda na rowerze nie zdo┼éa nas zmobilizowa─ç do porzucenia wygodnego fotela w domowym zaciszu, by─ç mo┼╝e zach─Öci nas do tego bieganie, do kt├│rego nie potrzebujemy niczego poza wewn─Ötrzn─ů mobilizacj─ů, par─ů wygodnego obuwia i ewentualnieÔÇŽ towarzysza, kt├│ry nie pozwoli nam si─Ö podda─ç w chwili s┼éabo┼Ťci. Pami─Ötajmy, ┼╝e jogging usprawnia prac─Ö ca┼éego organizmu, poprawia kr─ů┼╝enie krwi, zapobiega rozwojowi osteoporozy, jest naszym sprzymierze┼äcem w walce ze zb─Ödnymi kilogramami oraz pozwala oczy┼Ťci─ç umys┼é z negatywnych emocji. Je┼Ťli jednak cierpimy na schorzenia kr─Ögos┼éupa, staw├│w, choroby serca lub borykamy si─Ö z innymi dolegliwo┼Ťciami uniemo┼╝liwiaj─ůcymi nam delektowanie si─Ö t─ů dyscyplin─ů sportu, zawsze pozostaje nam najbardziej naturalna i bezpieczna forma ruchu, jak─ů jest spacer, kt├│ry tak┼╝e stanowi ogromne dobrodziejstwo dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia, bez wzgl─Ödu na wiek. Polepsza on bowiem funkcjonowanie praktycznie wszystkich narz─ůd├│w, dotlenia kom├│rki i dodatkowo, pomaga w spalaniu kalorii ÔÇô bo powolny godzinny spacer to utrata ponad 200 kcal. A je┼Ťli w nat┼éoku spraw nie jeste┼Ťmy w stanie wygospodarowa─ç dziennie nawet 30 minut na aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů ÔÇ×z prawdziwego zdarzeniaÔÇŁ, to mo┼╝e zmobilizujmy si─Ö chocia┼╝by do kilku porannych ─çwicze┼ä rozci─ůgaj─ůcych lub postarajmy si─Ö zamieni─ç wind─Ö na schody, a samochodow─ů wypraw─Ö do supermarketu zast─ůpmy zakupami na rynku lub w osiedlowych sklepikach.

W d─ů┼╝eniu do odzyskania wewn─Ötrznej energii nie mo┼╝na pomin─ů─ç jednego
z najistotniejszych aspekt├│w naszego funkcjonowania, jakim jest od┼╝ywianie. A kiedy je┼Ťli nie wiosn─ů mieliby┼Ťmy dokonywa─ç zmian w naszym jad┼éospisie, skoro w┼éa┼Ťnie teraz natura przychodzi nam z pomoc─ů, i udost─Öpnia szeroki wachlarz najr├│┼╝niejszych warzyw i owoc├│w, za kt├│rymi tak t─Ösknili┼Ťmy zim─ů. Zamie┼ämy ci─Ö┼╝kostrawn─ů zimow─ů ┼╝ywno┼Ť─ç na pe┼énowarto┼Ťciowe, nieprzetworzone i l┼╝ejsze produkty, kusz─ůce nas magi─ů kolor├│w i smak├│w. Nie mo┼╝emy zapomina─ç r├│wnie┼╝ o wodzie mineralnej, niezb─Ödnej do przebiegu praktycznie wszystkich proces├│w ┼╝yciowych zachodz─ůcych w organizmie (powinni┼Ťmy spo┼╝ywa─ç jej ok. 1,5-2 litry na dob─Ö). Je┼Ťli chcemy przyspieszy─ç regeneracj─Ö organizmu, to do codziennej dawki witamin i sk┼éadnik├│w mineralnych, pochodz─ůcych z po┼╝ywienia, mo┼╝emy do┼é─ůczy─ç dodatkowo suplementy diety dost─Öpne w aptekach ÔÇô z pewno┼Ťci─ů warto si─Ögn─ů─ç po preparaty z ┼╝e┼ä-szeniem (np. Bodymax, Teramax, ┼╗e┼ä-Sze┼ä Ginseng lub inne), kt├│re wspomagaj─ů odporno┼Ť─ç, dodaj─ů wigoru i energii, usprawniaj─ů koncentracj─Ö. Pami─Ötajmy tak┼╝e o pozytywnym wp┼éywie na nasz organizm kwas├│w Omega-3, kt├│re to obni┼╝aj─ů poziom z┼éego cholesterolu, usprawniaj─ů prac─Ö serca, wzmacniaj─ů uk┼éad immunologiczny i nerwowy. Najlepszym ich ┼║r├│d┼éem s─ů ryby morskie, owoce morza, orzechy, ale mo┼╝emy r├│wnie┼╝ uzupe┼éni─ç nasz─ů codzienn─ů diet─Ö poprzez spo┼╝ywanie preparat├│w, zawieraj─ůcych Niezb─Ödne Nienasycone Kwasy T┼éuszczowe (NNKT) ÔÇô np. Bio-Marine, Ecomer, Iskial, Omega-3 i wiele innych.

Wraz z wiosn─ů przyjrzyjmy si─Ö zatem naszemu dotychczasowemu stylowi ┼╝ycia i postarajmy si─Ö zmieni─ç te nawyki, kt├│re pozbawia┼éy nas energii i dobrego samopoczucia. Zacznijmy od ma┼éych krok├│w w drodze ku zdrowiu, a z pewno┼Ťci─ů ka┼╝dy nast─Öpny dzie┼ä powitamy z wi─Öksz─ů dawk─ů witalno┼Ťci i si┼éy.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00

)