mgr farmacji Monika Anckiewicz

Witaminy w ci膮偶y

Ka偶da przysz艂a mama pragnie, aby jej dziecko urodzi艂o si臋 silne i zdrowe, dlatego tak bardzo wa偶na jest odpowiednio zbilansowana dieta kobiety ci臋偶arnej, kt贸ra nie tylko zapewni prawid艂owy rozw贸j dziecku, ale i pozwoli utrzyma膰 prawid艂owy stan zdrowia matki.


Codzienny jad艂ospis kobiety w ci膮偶y powinien zawiera膰 odpowiednie ilo艣ci witamin i sk艂adnik贸w mineralnych. Zar贸wno niedob贸r jak i nadmiar tych sk艂adnik贸w niekorzystnie wp艂ywa na zdrowie mamy i jej dziecka.
Prawid艂owo zbilansowana dieta powinna dostarczy膰 kobiecie ci臋偶arnej wszystkich niezb臋dnych witamin i sk艂adnik贸w od偶ywczych. Wi臋kszo艣膰 ekspert贸w uwa偶a, 偶e dzienne spo偶ycie p贸艂 kilograma owoc贸w i p贸艂 kilograma warzyw gwarantuje przysz艂ej mamie i dziecku dostarczenie niezb臋dnych witamin i soli mineralnych. Niestety, tak膮 w艂a艣ciw膮 diet臋 stosuje niewiele kobiet.
Wa偶n膮 witamin膮 dla kobiet w ci膮偶y jest witamina B9 , czyli kwas foliowy. Ten cenny kwas w dawce 0,4 mg/dob臋 powinna za偶ywa膰 ka偶da kobieta czy m艂oda dziewczyna, kt贸ra rozpocz臋艂a 偶ycie p艂ciowe oraz ka偶da przysz艂a mama do ko艅ca trzeciego miesi膮ca ci膮偶y. Profilaktyczne przyjmowanie tej witaminy jest bardzo wa偶ne, poniewa偶 ponad po艂owa ci膮偶 w Polsce okazuje si臋 nieplanowana, a o fakcie zostania matk膮 wiele kobiet dowiaduje si臋 w drugim lub trzecim miesi膮cu.


Suplementacja diety kwasem foliowym przed ci膮偶膮 i w pierwszych jej tygodniach minimalizuje ryzyko powstania u p艂odu wad cewy nerwowej tj. bezm贸zgowia i rozszczepu kr臋gos艂upa, powstaj膮cych w pierwszych 4 tygodniach rozwoju zarodka. Przysz艂a mama powinna, opr贸cz tabletek z kwasem foliowym, w swojej diecie umie艣ci膰 produkty b臋d膮ce 藕r贸d艂em tej witaminy, np. b贸b, broku艂y, szpinak.


Przyjmowanie dodatkowych witamin i sk艂adnik贸w mineralnych w formie tabletek nie jest wskazane w pierwszych miesi膮cach ci膮偶y. Niebezpieczne mo偶e okaza膰 si臋 przyjmowanie nadmiernej ilo艣ci witamin, szczeg贸lnie witaminy A i witaminy D. W ci膮偶y nie nale偶y przekracza膰 dawki 10 000 j.m. wit. A ( zalecana dawka 4 000 j.m.), ze wzgl臋du na jej dzia艂anie teratogenne, czyli uszkadzaj膮ce p艂贸d. Bezpieczniejsz膮 form膮 witaminy A jest beta-karoten, kt贸ry nie ma takiego dzia艂ania.


Na niedobory witaminowe w ci膮偶y szczeg贸lnie nara偶one s膮 kobiety przed 16. rokiem 偶ycia, w ci膮偶y mnogiej, cierpi膮ce na uporczywe wymioty, pal膮ce papierosy, spo偶ywaj膮ce alkohol.


Ka偶da kobieta oczekuj膮ca dziecka powinna w szczeg贸lny spos贸b zadba膰 o swoj膮 diet臋, wzbogaci膰 j膮 w warzywa i owoce, b臋d膮ce naturalnym 藕r贸d艂em witamin. Wielowitaminowe preparaty gotowe powinny by膰 stosowane 鈥瀦 g艂ow膮鈥 i po konsultacji z lekarzem prowadz膮cym ci膮偶臋.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00