mgr fizjoterapii Katarzyna 呕ak

Witaminy z grupy B

Witamy z grupy B maj膮 bardzo wiele cech wsp贸lnych i okre艣lane s膮 jako kompleks witamin B. S膮 bardzo wa偶ne dla organizmu ka偶dego cz艂owieka. Stanowi膮 one sk艂adniki enzym贸w b膮d藕 powoduj膮 ich aktywizacj臋, przez co wp艂ywaj膮 na metabolizm kom贸rkowy, stanowi膮c podstaw臋 dla wszystkich proces贸w, kt贸re maj膮 miejsce w naszym organizmie. Dodatkowo dzia艂aj膮 koj膮co na nerwy, poprawiaj膮 przemian臋 materii oraz poprawiaj膮 koncentracj臋.
Wszystkie witaminy z tej grupy rozpuszczaj膮 si臋 w wodzie. Z tego powodu organizm cz艂owieka nie mo偶e ich zmagazynowa膰 i wykorzystuje tylko tak膮 ilo艣膰 jaka w danej chwili jest mu potrzebna. Pozosta艂a 鈥瀗ie zu偶yta鈥 cz臋艣膰 zostaje usuni臋ta wraz z potem, moczem b膮d藕 ka艂em.

Ciekawostka
Je偶eli cz艂owiek dostarcza poprzez diet臋 odpowiedni膮 ilo艣膰 witamin z tej grupy to mo偶e si臋 obej艣膰 bez bia艂ka pochodzenia zwierz臋cego, co jest niezmiernie istotne w przypadku os贸b cierpi膮cych na alergi臋. Natomiast niedob贸r tych witamin powoduje zmniejszenie zdolno艣ci dobroczynnego oddzia艂ywania innych witamin.

W艣r贸d witamin tej grupy wyr贸偶ni膰 mo偶emy witamin臋 B1 (tiamin臋), B2 (ryboflawin臋), B6.
Witamina B1
Jest ona niezb臋dna dla w艂a艣ciwego funkcjonowania systemu nerwowego, a tak偶e przy przemianie w臋glowodan贸w. Jej obecno艣膰 jest nieodzowna do produkcji energii dla potrzeb organizmu, co jest szczeg贸lnie wa偶ne dla kom贸rek charakteryzuj膮cych si臋 intensywn膮 przemian膮 materii i energii 鈥 czyli dla m贸zgu i uk艂adu nerwowego. W zwi膮zku z tym jest wa偶nym elementem umo偶liwiaj膮cym koncentracj臋, sprawno艣膰 umys艂ow膮 oraz sprawno艣膰 my艣lenia. Osoby, kt贸re spo偶ywaj膮 odpowiednie ilo艣ci witaminy B1 zapewniaj膮 sobie wi臋cej optymizmu. Jest to wynikiem dzia艂ania tej witaminy polegaj膮cy na zapobieganiu zmniejszenia ilo艣ci choliny, kt贸ra podtrzymuje aktywno艣膰 kom贸rek m贸zgowych, co pomaga w pozbyciu si臋 zm臋czenia, irytacji, nerwowo艣ci oraz zachowa膰 dobre samopoczucie.
Chroni przed wieloma dolegliwo艣ciami, w艣r贸d kt贸rych wyr贸偶ni膰 nale偶y:

  • zapalenie wielonerwowe oraz pora偶enie nerw贸w obwodowych,
  • zaburzenia czucia, koncentracji i pogorszenie pami臋ci,
  • nerwice,
  • b贸l oczu,
  • pl膮sawica,
  • b贸le 偶o艂膮dka i zatwardzenia,
  • czyraczno艣膰,
  • nadczynno艣膰 tarczycy,
  • t臋偶yczka,
  • zakwaszenia ca艂ego organizmu i mi臋艣ni.

Niedobory witaminy B1 przejawiaj膮 si臋 zwi臋kszonym odczuwaniem nawet niewielkiego b贸lu. Zbyt ma艂o tej witaminy powoduje niekompletne przyswajanie w臋glowodan贸w oraz odk艂adanie si臋 ich formy po艣redniej czyli kwasu mlekowego i pirogronowego.
Kawa, antybiotyki, alkohol, stres, a tak偶e niekt贸re konserwanty redukuj膮 poziom witaminy B1 w naszym ciele. Jej ilo艣膰 w organizmie mo偶emy uzupe艂ni膰 poprzez spo偶ywanie otr膮b, dro偶d偶y, nasion ro艣lin str膮czkowych, mi臋sie, ziarnach zb贸偶 oraz zielonych warzywach li艣ciastych jak np. sa艂ata.

Przeczytaj tak偶e, o roli Witaminy A i E w funkcjonowaniu organizmu cz艂owieka klikaj膮c TUTAJ.

Witamina B2 (ryboflawina)
Jest nieod艂膮cznym czynnikiem w tworzeniu czerwonego barwnika krwi, ochronie sk贸ry, gojeniu si臋 ran oraz w procesie widzenia. Utrzymuje tak偶e prawid艂owe pH naszego organizmu oraz u艂atwia uzyskanie energii z przemiany t艂uszcz贸w. Ryboflawina jest witamin膮 g艂adkiej sk贸ry, pi臋knych w艂os贸w, paznokci oraz dobrej kondycji, gdy偶 wspomaga procesy wzrostu. Jest szczeg贸lnie polecana dla kobiet w ci膮偶y oraz matek karmi膮cych, a tak偶e u os贸b leczonych antybiotykami, lekami antydepresyjnymi oraz 偶yj膮cych w stresie.
Brak ryboflawiny powoduje:

  • suche zapalenie sk贸ry,
  • zajady,
  • 艂amliwe paznokcie,
  • matowe lub t艂uste w艂osy,
  • zmniejszenie ostro艣ci wzroku oraz nadwra偶liwo艣膰 na jasne 艣wiat艂o,
  • zmniejszenie odporno艣ci przy chorobach zaka藕nych,
  • niedokrwisto艣膰, zwolnion膮 regeneracj臋 krwi,
  • nerwice,
  • za膰m臋 soczewkow膮 (katarakt臋),
  • 艂uszczyc臋,
  • zapalenie spoj贸wek (pieczenie i sw臋dzenie oczu).

Witamin臋 B2 niszczy alkohol, stres, kawa, proszek do pieczenia, doustne 艣rodki antykoncepcyjne i niekt贸re konserwanty. Pokarmy bogate w ryboflawin臋 to sery, mleko, jajka, sa艂ata, kapusta oraz w pomidory.

...a tak偶e wi臋cej informacji o w艂a艣ciwo艣ciach Witaminy C, kliknij TUTAJ.

Witamina B3 (PP) - niacyna (kwas nikotynowy, nikotynamid)
Jest to witamina, kt贸ra redukuje poziom z艂ego cholesterolu we krwi. Niacyna jest r贸wnie偶 sk艂adnikiem licznych, bo a偶 200 enzym贸w, kt贸re bior膮 udzia艂 w procesach przemiany materii. Bez tej witaminy nie uda si臋 naszemu organizmowi syntetyzowa膰 ani rozk艂ada膰 bia艂ek, t艂uszczy czy w臋glowodan贸w. Dlatego niacyna ma ogromny wp艂yw na prac臋 偶o艂膮dka (normalizuje czynno艣ci ruchowe oraz wydzielnicze), na sk艂ad sok贸w trzustkowych czy te偶 czynno艣膰 w膮troby (gromadzenie glikogenu). Uwa偶a si臋 偶e witamina B3 艂agodzi migreny, a tak偶e im zapobiega. Jest ona r贸wnie偶 znakomitym wewn臋trznym kosmetykiem, gdy偶 wspomaga usuwanie z organizmu toksyn.
Przy ostrym niedoborze dochodzi do:

  • zapalenie wielonerwowe,
  • krwawienia z dzi膮se艂,
  • chor贸b sk贸ry (egzemy, zapalenia, tr膮dzik) i przewodu pokarmowego (biegunki),
  • zwi臋kszenia poziomu cukru we krwi,
  • migren lub b贸l贸w g艂owy innego pochodzenia,
  • pogorszenia pami臋ci,
  • zdenerwowania, napi臋膰 nerwowych, depresji,
  • kurczy naczyniowych ko艅czyn,
  • stwardnienia rozsianego,
  • bezsenno艣ci,
  • os艂abienia.

Witamin臋 B3 mo偶na znale藕膰 w mi臋sie, nasionach ro艣lin str膮czkowych, ziemniakach oraz ry偶u.
Witamina B6 (pirydoksyna)
Podobnie jak pozosta艂e witaminy z grupy B pirydoksyna wp艂ywa na prawid艂owe dzia艂anie uk艂adu nerwowego cz艂owieka. Poza tym bierze udzia艂 w przemianie substancji 偶elazowych, tworzeniu hemoglobiny, przyswajaniu bia艂ek oraz produkcji lecytyny (element buduj膮cy nerwy i b艂ony kom贸rkowe). Witamina ta jest niezmiernie wa偶na w utrzymaniu r贸wnowagi hormon贸w p艂ciowych, z tego powodu ma swoje zastosowanie w 艂agodzeniu zespo艂u napi臋cia przedmiesi膮czkowego oraz menopauzie. Zapobiega r贸wnie偶 tworzeniu si臋 kamieni w nerkach, poniewa偶 pobudza przemian臋 kwasu moczowego.
Brak witaminy B6 skutkuje pojawieniem si臋: stan贸w zapalnych sk贸ry, r膮k, uszu, zanik贸w mi臋艣niowych, dr臋twieniem r膮k, 艂ojotokiem, brakiem energii. Wyst臋puj膮 r贸wnie偶 choroby uk艂adu nerwowego, parkinsonizm a tak偶e niedokrwisto艣膰 zwyk艂a lub z艂o艣liwa.
Do zmniejszenia ilo艣ci pirydoksyny w organizmie mo偶e doj艣膰 na skutek u偶ywania: alkoholu, papieros贸w, doustne 艣rodk贸w antykoncepcyjnych oraz diety wysokobia艂kowej. Uzupe艂nienie zapas贸w tej witaminy mo偶e nast膮pi膰 przy zastosowaniu diety bogatej w mi臋so, ziarna zb贸偶, ro艣liny str膮czkowe, jajka oraz mleko.

Je偶eli chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej tak偶e o roli makro- i mikroelement贸w w funkcjonowaniu organizmu cz艂owieka, kliknij TUTAJ.

Witamina B9 (kwas foliowy)
Kwas foliowy bierze udzia艂 w podzia艂ach i tworzeniu kom贸rek (szczeg贸lnie bia艂ych i czerwonych cia艂ek krwi) oraz jest niezb臋dny do prawid艂owego rozwoju uk艂adu nerwowego u p艂odu. Dlatego bardzo wa偶ne jest przyjmowanie tej witaminy przez kobiety, kt贸re planuj膮 zaj艣cie w ci膮偶臋 lub nied艂ugo zostan膮 mamami. Kwas foliowy zapobiega mia偶d偶ycy oraz depresji, a tak偶e ochrania uk艂ad pokarmowy przed paso偶ytami i zatruciami.
Niedob贸r witaminy B9 doprowadza do:

  • niedokrwisto艣ci,
  • upo艣ledzenia umys艂owego u niemowl膮t (r贸wnie偶 deformacji p艂odu),
  • poronienia,
  • uczucia niepokoju, napi臋cia nerwowego, depresji,
  • przedwczesnego siwienia i wypadania w艂os贸w,
  • zmniejszonego apetytu.

Witamina B12 (kobalamina)
Cho膰 nasz organizm potrzebuje niewielkiej ilo艣ci witaminy B12, to jest ona bardzo wa偶na dla prawid艂owego funkcjonowania. Kobalamina wraz z witamin膮 B9 s膮 elementami niezb臋dnymi w procesie tworzenia krwi i podzia艂ach kom贸rkowych. Kobalamina bierze tak偶e udzia艂 w budowaniu DNA i RNA, kwas贸w kt贸re s膮 no艣nikiem informacji genetycznej oraz chroni struktur臋 os艂onek kom贸rek nerwowych. Niedob贸r witaminy B12 przejawia si臋 przede wszystkim zahamowaniem produkcji czerwonych i bia艂ych krwinek. Dodatkowo dochodzi do uszkodzenia uk艂adu nerwowego, nadwra偶liwo艣ci mi臋艣ni, zaburze艅 wzrostu, mia偶d偶ycy wie艅cowej, cukrzycy czy nieprawid艂owego funkcjonowania w膮troby. Prawid艂owy poziom kobalaminy zapewnimy sobie jedz膮c ryby, mi臋so, jaja, mleko i sery. Jak mo偶na zauwa偶y膰, niedobory ka偶dej z witamin nale偶膮cych do grupy B prowadz膮 do pojawienia si臋 nieprzyjemnych dolegliwo艣ci r贸偶nych uk艂ad贸w naszego cia艂a. Dlatego warto uzupe艂ni膰 braki stosuj膮c preparaty witaminowe, do kt贸rych nale偶膮 Witamin - B kompleks firmy Solgar, Vitaminum B (Colfarm) zawieraj膮cy wszystkie witaminy z grupy B b膮d藕 艣rodki posiadaj膮ce w swoim sk艂adzie poszczeg贸lne witaminy, np.: Vitaminum B2 lub Vitaminum B6 (firmy Teva). Wi臋kszo艣膰 preparat贸w wyst臋puje pod postaci膮 tabletek lub kapsu艂ek, jednak niekt贸re witaminy mog膮 wyst臋powa膰 w formie p艂ynnej podawanej w postaci iniekcji.

Zapami臋taj!
Wszystkie witaminy z grupy B s膮 ze sob膮 powi膮zane, stanowi膮c zesp贸艂 w kt贸rym 偶aden komponent nie mo偶e dzia艂a膰 bez drugiego. Dlatego trudno jest m贸wi膰 o niedoborze takiej czy innej witaminy z tej grupy 鈥 niedob贸r zawsze dotyczy kilku witamin z grupy B. Z tego wzgl臋du zawsze powinno si臋 przyjmowa膰 witaminy B jako kompleks.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00