mgr zdrowia publicznego Marta 艁uczy艅ska

Zbawienny wp艂yw dw贸ch k贸艂ek

Pierwsze oznaki wiosny nie艣mia艂o zwiastuj膮 cieplejsze p贸艂rocze. To dobry moment na odkurzenie, stoj膮cego w gara偶u lub piwnicy roweru. Liczba entuzjast贸w jedno艣lad贸w ro艣nie w Polsce z roku na rok 鈥 coraz wi臋cej os贸b dostrzega pozytywny wp艂yw tej formy aktywno艣ci na nasze zdrowie i samopoczucie.

Polska rzeczywisto艣膰 r贸偶ni si臋 od du艅skiej, czy holenderskiej 鈥 infrastruktura rowerowa w wielu miejscach praktycznie nie istnieje, a pogoda w okresie jesienno-zimowym r贸wnie偶 nas nie rozpieszcza. Mimo to grupa entuzjast贸w rower贸w w naszym kraju ro艣nie. Gminy wiejskie coraz cz臋艣ciej znakuj膮 atrakcyjne szlaki rowerowe, a w miastach wzrasta (niestety powoli) d艂ugo艣膰 艣cie偶ek rowerowych. Proces ten nietrudno zrozumie膰 鈥 mimo tego, i偶 rower znany jest ludzko艣ci ju偶 od 200 lat, to wci膮偶 ma nam wiele do zaoferowania.

Dlaczego warto?

W czasie jazdy na rowerze wzrasta ci艣nienie krwi 鈥 nasze serce musi dostarcza膰 wi臋cej substancji od偶ywczych i tlenu do kom贸rek mi臋艣ni. W rezultacie wycieczki rowerowe wzmacniaj膮 mi臋sie艅 serca, zwi臋kszaj膮c jego wytrzyma艂o艣膰 i niezawodno艣膰. Spada ryzyko zachorowa艅 na choroby uk艂adu kr膮偶enia. R贸wnie偶 nasze p艂uca musz膮 si臋 troch臋 napracowa膰 鈥 poprawia si臋 wymiana gazowa i ro艣nie si艂a i elastyczno艣膰 mi臋艣ni oddechowych.

Dla os贸b, kt贸re walcz膮 z oty艂o艣ci膮 rower mo偶e okaza膰 si臋 doskona艂ym sposobem na zgubienie zb臋dnych kilogram贸w. Przy spokojniej je藕dzie w ci膮gu godziny rowerzysta spala nawet 300 kcal. Co wi臋cej uk艂ad kostno szkieletowy nie jest obci膮偶ony tak bardzo jak w przypadku biegu, czy 膰wicze艅 na si艂owni. Wystarczy kilka razy w tygodniu uda膰 si臋 na niezobowi膮zuj膮c膮 przeja偶d偶k臋 po okolicy, by uzyska膰 pierwsze efekty.

W trakcie jazdy na rowerze 膰wiczymy oczywi艣cie mi臋艣nie n贸g. Jednak w pewnym stopniu anga偶ujemy r贸wnie偶 mi臋艣nie po艣ladk贸w, plecy, r臋ce i mi臋艣nie obr臋czy barkowej. Tym samym rower pomaga modelowa膰 sylwetk臋.
Poprawa wygl膮du, wydolno艣ci uk艂adu kr膮偶enia i oddechowego, a tak偶e wzmocnienie uk艂adu mi臋艣niowego, znajduje swoje odbicie w nastroju. Aktywny wypoczynek na 艣wie偶ym powietrzu pozwala zapomnie膰 o problemach i odreagowa膰 stres.

Przeciwwskazania

Rower to propozycja dla os贸b w r贸偶nym wieku i o r贸偶nym poziomie kondycji 鈥 cz臋sto nawet pacjenci po zawale, mobilizowani s膮 do rekreacyjnej jazdy na rowerze. Jednak je艣li odczuwacie b贸le plec贸w, lub te偶 macie stwierdzone schorzenia kr臋gos艂upa to warto zasi臋gn膮膰 rady lekarza, kt贸ry oceni czy jazda na rowerze nie pog艂臋bi wady. R贸wnie偶 osoby po urazach staw贸w kolanowych i skokowych powinny wystrzega膰 si臋 forsownej jazdy na rowerze.

Jaki rower wybra膰?

Wystarczy kr贸tka wizyta w sklepie sportowym, by zorientowa膰 si臋, 偶e rower rowerowi nie jest r贸wny. Warto wi臋c zada膰 sobie pytanie w jakim celu kupujemy rower i dobra膰 odpowiedni膮 konstrukcj臋.

Rower miejski (tzw. Holender) to wygodny rower o klasycznym kszta艂cie ramy, kt贸ry Polakom mo偶e kojarzy膰 si臋 z popularnymi niegdy艣 鈥瀞k艂adakami鈥. Nieodzwonym elementem roweru miejskiego s膮 b艂otniki i jeden lub dwa koszyki. Tego typu konstrukcja 艣wietnie spisze si臋 na kr贸tkich trasach, w czasie dojazdu do pracy, czy na pobliski targ.

Rower trekkingowy to jedna z najbardziej uniwersalnych konstrukcji. W zale偶no艣ci od zastosowanego wyposa偶enia rower ten mo偶e spe艂nia膰 rol臋 wygodnego 艣rodka transportu, czy te偶 roweru rekreacyjnego, kt贸ry spisze si臋 zar贸wno na twardych asfaltowych alejkach jak i w lesie. Amatorzy turystyki rowerowej wyposa偶aj膮 rowery trekkingowe w wytrzyma艂e baga偶niki i sakwy. Tak przygotowany rower staje si臋 dzielnym kompanem wielodniowych podr贸偶y.


Rower szosowy to odpowiednik samochodu sportowego. Geometria jego ramy, a tak偶e osprz臋t, kszta艂t i rodzaj bie偶nika predysponuj膮 go do szybkiej jazdy po r贸wnej nawierzchni. Jest to dobre rozwi膮zanie dla os贸b, kt贸re s膮 zainteresowane rozpocz臋ciem regularnego treningu rowerowego.


Rower g贸rski 艣wi臋ci triumfy ju偶 od ponad 30 lat. W zale偶no艣ci od sposobu zawieszenia, geometrii ramy i charakteru amortyzacji konstrukcja ta mo偶e s艂u偶y膰 do rekreacyjnych wypad贸w za miasto jak i te偶 do uprawiania profesjonalnego sportu. Inaczej wygl膮d konstrukcja roweru zjazdowego (downhill, czy dirt jump) a inaczej roweru XC (cross country). Ten pierwszy s艂u偶y do mo偶liwe szybkiego zjazdu z g贸ry po przygotowanym szlaku, ten drugi pozwala na poruszanie si臋 na urozmaiconym terenie (zjazdy i podjazdy, przeprawy przez przeszkody wodne, zmienny charakter pod艂o偶a).


BMX
to cz臋艣膰 kultury ulicznej. Rower wykorzystywany jest do wykonywania efektownych trik贸w w parkach rowerowych, na rampach lub te偶 w przestrzeni miejskiej. Jego u偶ytkownicy cz臋sto modyfikuj膮 konstrukcj臋 roweru, dostosowuj膮c j膮 do swoich indywidualnych potrzeb.

Zacznij od rozgrzewki i ...

Nawet kr贸tka wyprawa rowerowa mo偶e sta膰 si臋 przyczyn膮 kontuzji. Warto wi臋c przed zaj臋ciem miejsca na siode艂ku wykona膰 kilka sk艂on贸w i wymach贸w. P贸藕niej wystarczy wsi膮艣膰 na rower i peda艂owa膰 ile si艂 w nogach!

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00