tech.farm. Magdalena Dutkiewicz

Aktywno艣膰 fizyczna w 偶yciu cz艂owieka

Aktywno艣膰 fizyczna odgrywa w naszym 偶yciu ogromn膮 rol臋, jednak tylko cz臋艣膰 z nas uprawia jak膮艣 dyscyplin臋 sportu w spos贸b regularny. Wi臋kszo艣膰 zapomina niestety, 偶e tak zwany aktywny wypoczynek jest dla naszego organizmu korzystniejszy ni偶 wypoczynek bierny. Ka偶dy jest w stanie znale藕膰 jak膮艣 dyscyplin臋 sportu, kt贸r膮 lubi. Aktywny tryb 偶ycia niesie ze sob膮 szereg korzy艣ci. Osoby w spos贸b systematyczny uprawiaj膮ce sport s膮 nie tylko szczuplejsze, lecz tak偶e, dzi臋ki lepszemu dotlenieniu m贸zgu maj膮 sprawniejsz膮 pami臋膰 i koncentracj臋. Szczeg贸lnie korzystny wp艂yw na zdrowie ma ruch na 艣wie偶ym powietrzu.


Systematyczna aktywno艣膰 fizyczna to najskuteczniejszy i najta艅szy spos贸b na unikni臋cie wielu schorze艅. Siedz膮cy tryb 偶ycia wp艂ywa w spos贸b niekorzystny nie tylko na nasze samopoczucie, ale przede wszystkim na nasz膮 kondycj臋. Dbaj膮c o aktywno艣膰 fizyczn膮 sprawiamy, 偶e jako艣膰 naszego 偶ycia jest lepsza. Ruch ma szczeg贸lnie korzystny wp艂yw na uk艂ad oddechowy, krwiono艣ny oraz uk艂ad ruchu. Ponadto ruch usprawnia systemy kontroluj膮ce przebieg proces贸w metabolicznych. Dzi臋ki regularnym treningom zwi臋ksza si臋 pojemno艣膰 偶yciowa p艂uc, maksymalny stopie艅 wentylacji oraz ilo艣膰 krwi wt艂aczanej z p艂uc do krwiobiegu. Wi膮偶e si臋 z tym wi臋ksza wytrzyma艂o艣膰 organizmu. Podczas wysi艂ku, organizm wolniej si臋 m臋czy i d艂u偶ej zachowuje si艂y. Dzi臋ki systematycznym 膰wiczeniom, obj臋to艣膰 krwi znajduj膮cej si臋 w krwiobiegu ro艣nie. Jednocze艣nie wzrasta pojemno艣膰 wyrzutowa serca, dzi臋ki czemu, zar贸wno podczas wysi艂ku, jak i spoczynku skurcze serca s膮 rzadsze. Zapewnia to lepsze wykorzystanie przez tkanki, dostarczanego wraz z krwi膮 tlenu. Dzi臋ki zwi臋kszonemu przep艂ywowi krwi przez tkanki, ko艅cowe produkty przemian metabolicznych s膮 sprawniej usuwane z organizmu. Dzi臋ki regularnym treningom obj臋to艣膰 naczy艅 krwiono艣nych wzrasta dwukrotnie, a niekiedy trzykrotnie. Wzrasta ponadto moc serca, a sie膰 naczy艅 wie艅cowych rozrasta si臋. Zmiany te przystosowuj膮 serce do znoszenia wi臋kszych obci膮偶e艅. Dzi臋ki temu spada znacz膮co ryzyko wyst膮pienia zawa艂u serca. Zmiany zachodz膮 tak偶e w mi臋艣niach szkieletowych. Polegaj膮 one na wzro艣cie liczby mitochondri贸w. Zwi臋ksza si臋 intensywno艣膰 syntezy enzym贸w bior膮cych udzia艂 w oddychaniu tlenowym. Dzi臋ki temu tlen jest w lepszym stopniu przyswajany przez kom贸rki mi臋艣niowe, z czym wi膮偶e si臋 intensywniejszy przyrost masy mi臋艣niowej. Ponadto lepiej natlenione mi臋艣nie s膮 silniejsze. Osoba wysportowana nie cierpi z powodu zakwas贸w, poniewa偶 w dobrze natlenionych kom贸rkach mi臋艣nia szkieletowego nie zachodzi oddychanie beztlenowe, w wyniku kt贸rego powstaje odpowiedzialny za zakwasy kwas mlekowy. U os贸b wysportowanych gospodarka w臋glowodanami jest sprawniejsza, co ma zwi膮zek z ich wi臋ksz膮 wytrzyma艂o艣ci膮. Przy d艂ugotrwa艂ym wysi艂ku kom贸rki, jako paliwa, zu偶ywaj膮 wolne kwasy t艂uszczowe, dzi臋ki czemu mo偶emy pozby膰 si臋 nadmiaru tkanki t艂uszczowej. Aktywno艣膰 fizyczna sprzyja zatem walce z nadwag膮. Dla przyk艂adu, podczas trzygodzinnej jazdy rowerem, zu偶ywamy 500 kcal. Dlatego osoby wysportowane dysponuj膮 艂adn膮, szczup艂膮 sylwetk膮.

Uprawiaj膮c regularnie sport, mo偶emy d艂u偶ej pozosta膰 sprawni. Dzi臋ki fizycznej aktywno艣ci spada zawarto艣膰 cholesterolu we krwi, co w du偶ym stopniu eliminuje ryzyko wyst膮pienia mia偶d偶ycy oraz zawa艂u. Wzmocnione systematycznym treningiem mi臋艣nie skutecznie chroni膮 ko艣ci i stawy przed kontuzjami. Z wiekiem sprawno艣膰 naszego organizmu wprawdzie maleje, lecz niekiedy wysportowany emeryt ma lepsz膮 kondycj臋, ni偶 unikaj膮cy ruchu czterdziestolatek. Ka偶dy moment na zmian臋 trybu 偶ycia jest dobry.

Aktywno艣膰 fizyczna odgrywa du偶膮 rol臋 w walce z uzale偶nieniami. Zdaniem terapeut贸w pracuj膮cych z uzale偶nion膮 od narkotyk贸w m艂odzie偶膮, m艂odzi, kt贸rzy w spos贸b wyczynowy zajmuj膮 si臋 sportem rzadziej si臋gaj膮 po wszelkiego rodzaju u偶ywki, w tym narkotyki.

Aktywno艣膰 fizyczna wywiera r贸wnie偶 korzystny wp艂yw na psychik臋. Wysi艂ek fizyczny jest najlepsz膮 metod膮 zwalczenia zm臋czenia psychicznego. Ponadto wysi艂ek fizyczny podejmowany wsp贸lnie odgrywa ogromn膮 rol臋 integruj膮c膮. Ludzi najlepiej integruje wsp贸lne uczestnictwo w czym艣 przyjemnym, wsp贸lna walka w jednej dru偶ynie i zdrowa rywalizacja. Aktywno艣膰 fizyczna stanowi te偶 ucieczk臋 od dr臋cz膮cych nas na co dzie艅 problem贸w, pozwala zapomnie膰 o codziennym stresie, poniewa偶 ca艂kowicie po艣wi臋camy si臋 treningowi. Osoby chore, kt贸re uprawiaj膮 sport, czuj膮 si臋 lepiej, co 艣wiadczy o tym, 偶e dzi臋ki wysi艂kowi fizycznemu poprawia si臋 nastr贸j, co w korzystny spos贸b wp艂ywa na samopoczucie. Idea rywalizacji oraz szansa na sprawdzenie swoich mo偶liwo艣ci dzia艂a w spos贸b mobilizuj膮cy.

Jednak sport, tak jak ka偶dy element naszego 偶ycia ma te偶 ciemne strony. Zbyt forsowny wysi艂ek mo偶e skutkowa膰 niekiedy powa偶n膮 kontuzj膮. Ryzyko kontuzji mo偶na zminimalizowa膰, rozpoczynaj膮c ka偶dy trening rozgrzewk膮, dzi臋ki kt贸rej zesztywnia艂e mi臋艣nie oraz stawy rozlu藕niaj膮 si臋, a ca艂y organizm przygotowuje si臋 do wysi艂ku. Podstaw膮 sukcesu w sporcie jest systematyczno艣膰. Wa偶ne jest, by wysi艂ek by艂 dostosowany do naszych mo偶liwo艣ci. U ludzi uprawiaj膮cych wyczynowo sport, cz臋sto spotykanymi kontuzjami s膮 zerwane 艣ci臋gna, skr臋cone lub zwichni臋te stawy, z艂amane ko艣ci. Kontuzje najcz臋艣ciej dotykaj膮 osoby, kt贸re uprawiaj膮 takie dyscypliny sportu, kt贸re s膮 zwi膮zane z dynamik膮 ruch贸w, na przyk艂ad pi艂k臋 no偶n膮, koszyk贸wk臋, jazd臋 na nartach czy hokej. Z tego typu dyscyplinami sportu nieod艂膮cznie zwi膮zane s膮 wypadki, kt贸re mog膮 uszkodzi膰 uk艂ad ruchu. W takich przypadkach konieczna jest natychmiastowa pomoc.

Aktywny tryb 偶ycia powinien prowadzi膰 ka偶dy z nas, niezale偶nie od wieku. Ruch wywiera bowiem zbawienny wp艂yw na funkcjonowanie naszego organizmu, dzi臋ki czemu czujemy si臋 lepiej. Uprawianie sportu to znakomity spos贸b na sp臋dzenie wolnego czasu. Wsp贸lne uprawianie sportu wp艂ywa na wzmocnienie relacji mi臋dzyludzkich. Niestety, tylko cz臋艣膰 z nas uprawia sport w spos贸b regularny. Wi膮偶膮 si臋 z tym takie zjawiska jak oty艂o艣膰 oraz zwi臋kszona zachorowalno艣膰 na choroby uk艂adu krwiono艣nego. Pami臋tajmy, 偶e do sportu, jak do ka偶dej dziedziny 偶ycia trzeba podej艣膰 w spos贸b rozwa偶ny.

ostatnia zmiana: 15.02.2023 00:00:00