mgr farmacji Justyna Krawczyk

Jak poprawi膰 wzrok?

udost臋pnij:

Jak poprawi膰 wzrok?

Oczy s膮 naszym przewodnikiem po otaczaj膮cym 艣wiecie, wszelkiego rodzaju choroby czy nawet 艂agodne dolegliwo艣ci (takie jak: sucho艣膰 oczu, pieczenie, podra偶nienie czy 艂zawienie) przynosz膮 du偶y dyskomfort i obni偶aj膮 jako艣膰 偶ycia. Aby unikn膮膰 problem贸w z oczami nie wystarcza samo aplikowanie lek贸w, ale niezwykle istotna jest odpowiednia dieta, bogata w sk艂adniki niezb臋dne do prawid艂owego funkcjonowania narz膮du wzroku. Je偶eli trudno nam jest zadba膰 o urozmaicony jad艂ospis mo偶emy wspom贸c si臋 szeroko dost臋pnymi suplementami diety, kt贸re uzupe艂ni膮 niedobory wa偶nych dla procesu widzenia substancji.

Ka偶da dieta, r贸wnie偶 ta pozytywnie wp艂ywaj膮ca na wzrok, powinna by膰 bogata w warzywa i owoce, poniewa偶 s膮 one cennym 藕r贸d艂em antyutleniaczy (antyoksydant贸w), kt贸re neutralizuj膮 szkodliwe dzia艂anie wolnych rodnik贸w maj膮cych degraduj膮cy wp艂yw kom贸rki organizmu. Najbardziej wra偶liwe na dzia艂anie wolnych rodnik贸w s膮 siatk贸wka i nerw wzrokowy, gdy偶 struktury te nie posiadaj膮 w艂a艣ciwo艣ci regeneracyjnych i zmiany wywo艂ane w ich strukturze s膮 nieodwracalne. Dlatego tak wa偶ne dla organizmu s膮 antyoksydanty maj膮ce zdolno艣膰 usuwania wolnych rodnik贸w. Jednym z antyoksydant贸w, niezwykle istotnym dla procesu widzenia jest luteina, kt贸ra chroni oko przed szkodliwym wp艂ywem promieniowania UVA i UVB. Organizm ludzki nie wytwarza jej samodzielnie dlatego konieczne jest dostarczanie z pokarmem lub w postaci suplementu diety. Luteina gromadzi si臋 w plamce 偶贸艂tej, kt贸ra jest centraln膮 cz臋艣ci膮 siatk贸wki i w soczewce, chroni te struktury przed uszkodzeniami poch艂aniaj膮c promieniowanie UV, a tak偶e os艂ania oko przed promieniowaniem jonizuj膮cym komputer贸w i telewizor贸w. Zapobiega degeneracji plamki 偶贸艂tej oka, kt贸ra mo偶e post臋powa膰 wraz z wiekiem i prowadzi膰 do jej zwyrodnienia (AMD). Odpowiednia dawka luteiny za偶ywana regularnie mo偶e zmniejszy膰 ryzyko rozwoju za膰my.

Zeaksantyna to drugi obok luteiny zwi膮zek znajduj膮cy si臋 w centralnej cz臋艣ci siatk贸wki oka. Substancja ta chroni nie tylko przed wolnymi rodnikami, ale r贸wnie偶 przed szkodliwym dla oczu dzia艂aniem fal 艣wiat艂a niebieskiego.

Bardzo korzystne dla zdrowia oczu s膮 antocyjany zawarte w li艣ciach i owocach czarnej jagody. Substancje te tak偶e chroni膮 oczy przed dzia艂aniem wolnych rodnik贸w, ale tak偶e wspomagaj膮 regeneracj臋 niekt贸rych enzym贸w, niezb臋dnych dla prawid艂owego widzenia. Ponad to antocyjany z bor贸wki uszczelniaj膮 艣ciany naczy艅 w艂osowatych oka, co z kolei prowadzi do poprawy mikrokr膮偶enia w oku.

Dzia艂anie antyoksydacyjne maj膮 r贸wnie偶 nienasycone kwasy t艂uszczowe omega-3, a nale偶膮cy do tej grupy kwas dokozaheksaenowy (DHA) jest naturalnym sk艂adnikiem siatk贸wki oka i chroni znajduj膮ce si臋 w niej fotoreceptory. Kwasy omega-3 wyst臋puj膮 w olejach rybich i ro艣linnych, bogate w nie s膮 tak偶e t艂uste ryby, ro艣liny str膮czkowe i orzechy w艂oskie.

Na nasz wzrok pozytywny wp艂yw maj膮 tak偶e witaminy, nale偶膮 do nich:

  • witamina A (beta-karoten) - r贸wnie偶jest silnym przeciwutleniaczem zwalczaj膮cym wolne rodniki, kt贸re uszkadzaj膮 wzrok, ma r贸wnie偶 ogromne znaczenie w prawid艂owym funkcjonowaniu fotoreceptor贸w siatk贸wki oka, kt贸re odpowiadaj膮 za prawid艂owy proces widzenia o ka偶dej porze dnia. Niedob贸r witaminy A przyczynia si臋 do tzw. kurzej 艣lepoty, powoduje sucho艣膰 oczu, powstawanie owrzodze艅 oraz blizn rog贸wki. 殴r贸d艂em beta-karotenu jest: marchew, pomidory, brzoskwinie;

  • witamina E (tokoferol) - wspomaga przyswajanie beta-karotenu przez 艣ciany jelita cienkiego oraz poprawia szczelno艣膰 b艂on kom贸rkowych poprzez ochron臋 przed utlenieniem wielonienasyconych kwas贸w t艂uszczowych. Bogate w witamin臋 E s膮 oleje ro艣linne, przede wszystkim olej s艂onecznikowy;

  • witamina C (kwas askorbinowy) - wzmacnia 艣cianki naczy艅 krwiono艣nych, zmniejszaj膮c ich przepuszczalno艣膰, poprawia od偶ywienie soczewki oraz reguluje proces wytwarzania p艂ynu 艂zowego. Najwi臋cej jest jej w czarnej porzeczce, czerwonej papryce oraz surowych warzywach.

Do minera艂贸w wp艂ywaj膮cych pozytywnie na proces widzenia i prawid艂owe funkcjonowanie narz膮du wzroku nale偶膮:

  • cynk - najwi臋ksze jego st臋偶enie w oku znajduje si臋 w siatk贸wce. Dzi臋ki niemu oko szybko przyzwyczaja si臋 do zmiany o艣wietlenia i ciemno艣ci, natomiast jego brak wp艂ywa na pogorszenie wzroku.Znale藕膰 go mo偶na przede wszystkim w ostrygach, rybach, drobiu, kaszach i chlebie pe艂noziarnistym;

  • mied藕 - wykazuje dzia艂anie przeciwutleniaj膮ce, wchodzi w sk艂ad wielu enzym贸w o dzia艂aniu antyoksydacyjnym. Wyst臋puje w owocach morza, orzechach grzybach, li艣ciastych warzywach zielonych, pe艂noziarnistych produktach zbo偶owych;

  • selen - chroni kom贸rki przed stresem oksydacyjnym i pomaga pozbywa膰 si臋 z organizmu wolnych rodnik贸w. Odgrywa bardzo istotn膮 rol臋 w leczeniu za膰my. 殴r贸d艂em selenu s膮 m.in. ryby, chude mi臋so, dr贸b, pszenica, br膮zowy ry偶 i pestki dyni.


Suplementacj臋 preparatami zawieraj膮cymi powy偶sze substancje zaleca si臋 osobom po 40 roku 偶ycia, kiedy wzrasta ryzyko rozwoju chor贸b oczu zwi膮zanych z wiekiem (zwyrodnienie plamki 偶贸艂tej, za膰ma). Ponad to zaleca si臋 przyjmowanie tego typu preparat贸w osobom pal膮cym papierosy, kt贸re nara偶one s膮 na dzia艂anie wolnych rodnik贸w, a tak偶e cukrzykom, u kt贸rych cz臋sto dochodzi do powik艂a艅 w obr臋bie narz膮du wzroku. Osoby nara偶one na wielogodzinn膮 prac臋 przed komputerem, sp臋dzaj膮ce du偶o czasu przed telewizorem, prowadz膮ce pojazdy po zmroku, a tak偶e nieprawid艂owo od偶ywiaj膮ce si臋 (dieta uboga w warzywa i owoce, ryby) r贸wnie偶 powinny si臋gn膮膰 po preparaty z lutein膮 i pozosta艂ymi sk艂adnikami. Do najbardziej popularnych preparat贸w, o bogatym sk艂adzie nale偶膮: Nutrof Total, SuperOptic, Vislea, Vitalux Omega i wiele innych. Wyb贸r preparatu najlepiej skonsultowa膰 z lekarzem okulist膮.