Porozumienie lekarza z pacjentem jest podstawą wykonania dobrego wywiadu lekarskiego. Pacjent i lekarz wspólnie ponoszą winę, jeśli nie uda im się wzajemnie zrozumieć. Lekarze nie zawsze są dobrymi rozmówcami i nie są wolni od nieracjonalnych uczuć. Psychologowie stwierdzili, że niektórzy pacjenci są szczególnie konfliktowi zalicza się do nich hipochondryków, czyli pacjentów podważających autorytet lekarza.
Ważne jest również pozytywne nastawienie pacjenta do lekarza. Pacjentom trudno pogodzić się z myślą, że na skutek choroby stają się innymi ludźmi. Ich cierpienie i choroba sprawiają, że ich percepcja i emocje mogą być chwilowo zachwiane. Podczas choroby zwykle jesteśmy przerażeni odczuwanym bólem, tym że tracimy kontrole nad własnym życiem, i że musimy być na łasce innych. Dr Lewis Thomas pisze:’’ Większość z nas może przejść całe prawie życie, nie doświadczając prawdziwego niebezpieczeństwa. Jeśli ono nas jednak dosięgnie, uważamy, że to niesprawiedliwe”.
Kiedy idziemy po poradę do lekarza nie możemy bać się zadawania pytań. Wykazano, że pacjenci, którzy zadają pytania lepiej poddają się leczeniu. Nie powinniśmy wymagać od lekarza wyjaśnienia terminów naukowych, ale nie zaszkodzi spytać o badania diagnostyczne jakie mamy wykonać ich cel i przebieg. Jeśli lekarz proponuje pobyt w szpitalu, który jest związany z operacją, zapytajmy czy jest jakieś inne wyjście. Możemy i powinniśmy orientować się w sposobie leczenia. Musimy dobrze poinformować lekarza o stanie własnego zdrowia, nie zatajać krępujących pytań. Powinniśmy podać mu dokładnie:
- kiedy wystąpiły pierwsze objawy choroby
- czy mieliśmy gorączkę, wysypkę
- jakie leki kupowaliśmy wcześniej
- czy zażywaliśmy leki bez recepty
- czy stosujemy dietę
- czy mamy na coś uczulenie
Należy także pamiętać, że możemy nie zgodzić się z propozycją lekarza lub zasięgnąć opinii innego lekarza. Jeśli stosunek lekarza do nas, jego zachowanie, wysokość wynagrodzenia za poradę nie zadowalają nas najlepiej udać się do innego specjalisty.
Dobrze jest znać swoje prawa i obowiązki . My jako pacjenci musimy pamiętać, że lekarze są tylko ludźmi, mają lepszy lub gorszy humor. Dlatego tak ważna jest współpraca, zrozumienie między pacjentem i lekarzem.
Zobacz również - Jak długo ważne są leki recepturowe?